En luota koiraani !

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

En luota koiraani !

ViestiKirjoittaja Rousku » 21 Joulu 2010, 11:24

Mulla on 5kk ikäinen dalmatiankoira uros, joka on kotona tosi rauhallinen ja tykkää tehdä ja touhuttaa tokoa, temppuja ja namien etsintää vilttien seasta. Ollaan nyt sen kanssa käyty agilityssä joka oli onneksi pieni ryhmä. Kuitenkin aina kun koirani piti päästää irti niin pelkäsin että se lähtee tappelemaan toisten koirien kanssa. En tiedä miksi, mutta se on pienestä saakka ollut tuollainen toisia koiria pelkäävä eikä sille ole mitään huonoa kokemusta käynyt.

Saan sen kyllä lihapullilla ja reippaalla äänellä pidettyä hanskassa, ei siinä mitään, mutta kerran yhdellä tunnilla kiltti labradorinnoutaja lähti omistajaltaan käsistä ja juoksi meitä kohti, pentuni oli hihnassa. Pentuni hyppäsi eteenpäin hampaat irvessä haukkuen ja meinasi räjähtää käsiin. Just sain hihnasta napattua kiinni, yritti hampaat irvessä lähteä toisen koiran perään, kunnes hihna esti sen ja tuli takaisin.

Estääkö agilityharrastus (jossa koira pitäs olla vapaana mahdollisimman paljon) koiran luottamuksen kasvatuksen... tai siis kun se pelkää OIKEESTI toisia koiria vaikka niitä olis vaan pari, ja minä pelkään sen reaktiota! meinaan aina radalle mennessä pyörtyä kesken harjoituksen ja tunnen kun jalat tärisee ja koko aika olen valmiina kiljasee "tänne, tänne" jos meinaa lähtee... ikinä ei ONNEKSI ole päässyt lähtee, olen aina sen saanut radalla pidettyä... mut en tiedä millä MINÄ voisin kasvattaa luottamustani pentuun... kuvittelen sen kai olevan samanlainen kuin toinen 6w dalmistyttöni joka teki alkusyksystä pennut ja nyt ärisee vastaantulijoille, varsinkin isoille koirille. :(

Vielä muutama agility kysymys:
Kuinka harjoitellaan koiran irtoamista? Että voisi kauempaa antaa käskyn koiralle?
Entä kun huomasin oikealla puolella olevan ohjaamisen olevan ihan vieras juttu varmaan tokoilun vuoksi sille luontevampaa olla ohjattuna vasemmalla puolella?
Rousku

Re: En luota koiraani !

ViestiKirjoittaja LIKKA » 26 Joulu 2010, 12:10

Saan sen kyllä lihapullilla ja reippaalla äänellä pidettyä hanskassa, ei siinä mitään, mutta kerran yhdellä tunnilla kiltti labradorinnoutaja lähti omistajaltaan käsistä ja juoksi meitä kohti, pentuni oli hihnassa. Pentuni hyppäsi eteenpäin hampaat irvessä haukkuen ja meinasi räjähtää käsiin. Just sain hihnasta napattua kiinni, yritti hampaat irvessä lähteä toisen koiran perään, kunnes hihna esti sen ja tuli takaisin.
Pennun on hyvä saada kokemuksia että kentällä sinä pidät muut kaukana teistä. Eli vieras kuuluu häätää.

Yhtä tärkeää on että muut häätävät sinun koiran, jotta sinun ei tarvitse hysteerisesti keskittyä koiran luonasi pitelemiseen, se kun pysyy pitelemättäkin kun olet rento varma ja motivointi on kohdallaan.

Estääkö agilityharrastus (jossa koira pitäs olla vapaana mahdollisimman paljon) koiran luottamuksen kasvatuksen...
Kyllä estää jos sama meno tunneilla ja lenkeillä jatkuu.

tai siis kun se pelkää OIKEESTI toisia koiria vaikka niitä olis vaan pari, ja minä pelkään sen reaktiota!
Sinä kun et saisi pelätä, koira kun häätää muut siksi kun sinä menet puihin.

meinaan aina radalle mennessä pyörtyä kesken harjoituksen ja tunnen kun jalat tärisee ja koko aika olen valmiina kiljasee "tänne, tänne" jos meinaa lähtee...Jos sama meno jatkuu, ongelmanne pahenevat. Voit käyttää agilitya työvälineenä kasvatuksen ohella mutta jos välineet ovat kehnot niin et voi paikata millään "huonojen välineiden" vaikutusta kasvatus puolella.

ikinä ei ONNEKSI ole päässyt lähtee, olen aina sen saanut radalla pidettyä...
Koiran kuuluu pysyä siellä pitämättäkin. Voit hakeutua jonkin agilitya opettavan PeVi kouluttajan valmennukseen niin saat tukea. Tod. näk. kannattaa ensin laittaa agi tauolle, jotta saat itsevarmuuden ja sitten vasta voit mennä treeneihin. Tarvitset treeneissä ryhmän tuen ja hyväksynnän, eli sitten vasta kannataa palata treeneihin kun asenteet ovat kohdillaan.

Kuinka harjoitellaan koiran irtoamista? Että voisi kauempaa antaa käskyn koiralle?Palkka eteen. Nami tai lelu. Koiran kuuluu katsoa kohteeseen ja se saa suoritusluvan tuolloin. Koiran on hyvä osata pysyä paikallaan. Vihjeeksi lähettäessä kannattaa opettaa pelkkä ääni, jolloin koiran ei tarvitse katsoa ohjaajan huitomista, jolloin se ei voi keskittyä etenemään. Nämä on sellaisia perusasioita, joiden opetus täytyisi kuulua opettajan perusvalmiuksiin. Eli niitä ensimmäisiä alkeisharjoituksia.

Koirasi on nuori ja jos suhde on hakusessa, kannattaa aloittaa agi vasta kun koira on yli vuoden ja olette selvinneet suurimmista karikoista. Mieluiten sellaisessa ryhmässä jossa koirat ovat oikeasti hallinnassa eivätkä pysy kentällä pelkkien temppujen varassa.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

Paluu Agility