Koira lopettaa yhteistyön

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Koira lopettaa yhteistyön

ViestiKirjoittaja kentsu » 22 Helmi 2011, 12:23

Hei

Minulla on 2-vuotias russeli, jonka kanssa kisataan 2-luokassa. Koira on herkkä, mutta myös hyvin vaativa eli näyttää mieltänsä monissa tilanteissa.
Kun treenaamme kahdestaan tai itsenäisesti omassa porukassa, motivaatio-ongelmia ei ole koskaan, ainut ongelma on oman vuoron odottaminen. Yksin olo ja odottelu on kova paikka koiralleni. Se voi siis esimerkiksi mököttää minulle, jos en ole ottanut sitä jonnekin mukaani.
Nyt parin eri kouluttajan vetämillä treeneillä koira on lopettanut yhteistyön kesken treenien eli piiloutunut putkeen ja mennyt ihan omiaan. Mietin voisiko ongelma olla, että koira ei kestä korjaamista vai loukkaantuuko se, kun huomioin kouluttajaa eli kouluttaja vie koiralta huomioni. Usein, kun kouluttaja kommentoi suoritusta kesken radan tai keskeyttää suorituksen, on koiraan sen jälkeen kontaktin saaminen vaikeaa. Yritän toki palkata sen mahdollisimman nopeasti ja kuunnella korvilla kouluttajaa ja seurata katseella ja eleillä koiraa. Nämä pari kouluttajaa joiden treeneissä ongelma on paisunut pahaksi on "parempia" kouluttajia eli olen varmaan itse keskittynyt niihin enemmän kuin seuran omiin koulutusohjaajiin.
Koira on hyvä agilityssä, mutta itselleni tämä on uusi laji ja eka koirani. Minun siis pitäisi saada koulutusta, mutta miten se onnistuu tämän koiran kanssa. Haluaisin, että treenit olisi sille aina se huippuhauska juttu, joten aikani treeneissä menee koiran vireessä pitämiseen ja viihdyttämiseen eikä opetteluun pysty keskittymään.
Herkkyys korjaamiseen ilmenee kontakteilla. Jos juodun korjaamaan kontaktia, koira tulee epävarmaksi eli jää seisoskelemaan A:n harjalle ja tekee kontaktiesteet todella hitaasti.

Miten siis tulisi toimia ja totuttaa koiraa koulutuksiin?
kentsu

Re: Koira lopettaa yhteistyön

ViestiKirjoittaja LIKKA » 22 Helmi 2011, 18:01

Mielestäni tuo ongelma kannattaa ratkaista vain tapaamisella. Puhuit murina-ketjussa murinasta, jota olette kuitenkin vahvistaneet. Koiralle murinan vahvistaminen voi myös lisätä epävarmuutta entisestään. Se ei ole "hyväksyttävää" käytöstä vaan kertoo sen hetkisestä mielentilasta, vaikka siihen ei välttämättä kannata suoralla toiminnalla puuttuakaan. Tämä epävarmuus ilmenee sitten myös esim. treeneissä. Koira on epävarma, koska sinä olet epävarma, eikä koira saa sinulta tukea. Tukea et voi antaa esim. sillä että yrität saada koiran huomion, päinvastoin, heikentää suhdetta.

Yksin olo ja odottelu on kova paikka koiralleni.

Koirasi ei hyväksy että sinä määrittelet asioita, se siis myös määrittelee kenen seurassa treenaa ja kuinka...

Se voi siis esimerkiksi mököttää minulle, jos en ole ottanut sitä jonnekin mukaani.

Tämä on inhimillistämistä. Näin ajattelemalla, et voit olla tuki ja turva koirallesi. Tuommoinen ajattelutapa saa sinut näyttämään epävarmalta ja sellaiselta jota koira voi manipuloida. Käyttää sinua vain tarpeen vaatiessa.

Usein, kun kouluttaja kommentoi suoritusta kesken radan tai keskeyttää suorituksen, on koiraan sen jälkeen kontaktin saaminen vaikeaa.
Tämä on merkki suhdeongelmasta.

Yritän toki palkata sen mahdollisimman nopeasti ja kuunnella korvilla kouluttajaa ja seurata katseella ja eleillä koiraa.
Tässä paljastat kuinka sinä alennut seuraamaan koiraasi joten ongelmanne ei muutu muutoin kuin suhdetta parantamalla ja koiran logiikkaan tutustumalla. Mitä haastavampi koira, sen tärkeämpää on johtajuus. Palkkaaminen on koulutettaessa tärkeimpiä asioita, mutta koiran kuuluu tehdä ensin jotain josta sitä palkitaan.

Agililityssä suhdeongelmat paljastuvat esim. lähdössä pysymisen vaikeutena, kontaktiongelmina, motivointiongelmina, näykkäisemisinä jne.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

ViestiKirjoittaja kentsu » 23 Helmi 2011, 09:22

Hei Likka

Kommentissasi olit oikeassa ainakin siinä, että tämä ongelma selviäisi vain tapaamalla. En usko, että sait tässä foorumissa oikeaa kuvaa koirasta tai minusta. Itse en oikein usko olenkaan tuohon suhteen huonouteen tai johtajuusongelmaan.
Ainakin mielipiteesi ovat hyvin erilaisia kuin meidät tuntevilta agilitykouluttajilta saamani neuvot. Minulle on sanottu, että koira kuuntelee minua hyvin, seuraa ohjausta eikä tee mitään väärää / ole tottelematta ilkeyttään agilitykentällä, joten se pitää aina palkata huonostakin suorituksesta. Agilitykouluttajan mielestä koiran ja minun luonteet sopivat hyvin yhteen, joten siksi yhteistyömme sujuu niin hyvin.
Toinen kouluttaja epäili, että koira kokee rangaistuksena sen, että huomioin kentällä kouluttajaa. Toinen taas epäili, että koira säikähti hallissa jotakin ja piiloutui siksi putkeen. Onhan näissä koirankoulutusfilosofioissa eroja ja on kiinnostavaa kuulla erilaisia ajatuksia. Tämä putkeen piiloutuminen on siis tapahtunut kaksi kertaa, joten kovin tarkkoja johtopäätöksiä tästä ei varmasti kukaan vielä osaa tehdä.

Pitänee seurata tilannetta....onneksi ongelma ei haittaa kisasuorituksia... siellähän ei kukaan meitä keskeytä....
kentsu

ViestiKirjoittaja LIKKA » 23 Helmi 2011, 22:52

Koira on herkkä, mutta myös hyvin vaativa eli näyttää mieltänsä monissa tilanteissa.
Itse en oikein usko olenkaan tuohon suhteen huonouteen tai johtajuusongelmaan.

Eikös tuo ensimmäinen lause juuri kerro johtajuusongelmasta. Koira ei hyväksy mielipidettäsi... Kun suhde on kunnossa koira ei osoita mieltään, ei komentamalla, puremalla, pissaamalla, pakenemalla tms.

Ainakin mielipiteesi ovat hyvin erilaisia kuin meidät tuntevilta agilitykouluttajilta saamani neuvot.
Kyllä ja kerronkin mielipiteeni siltä pohjalta millaisen kuvan saan kirjoituksestasi. Varmasti ei ole ollenkaan sama kuin jos tavattaisiin. Silti viitsin kirjoittaa.

Yritän toki palkata sen mahdollisimman nopeasti ja kuunnella korvilla kouluttajaa ja seurata katseella ja eleillä koiraa.
Jos molemmat katsovat koiraa ja se kokee sen painostavana, te painostatte koiran putkeen. Suorituksen jälkeen palkkaat koiran ja kiellät sitä lähtemästä mihinkään, tarvittaessa hihnaan. Älä huomioi koiraa palautteen annon aikana, muuten kuin kieltämällä poistumasta. Pyydä että kouluttajakaan ei katso siihen.
Kun aloitat tekemisen uudestaan, kerro koiralle kuinka hieno se on ja nyt emäntä ohjaa seuraavalla kerralla paremmin. Voit myös kävellä ympyrää palautteen annon ajan.
Jos juodun korjaamaan kontaktia, koira tulee epävarmaksi eli jää seisoskelemaan A:n harjalle ja tekee kontaktiesteet todella hitaasti.
Kontaktia ei ole rakennettu oikein. Korjaaminen on aina huono. Koira on epävarma, olet tyytymätön koiraan/itseesi/suoritukseen, koira korjaa sinä palkkat(huonoistakin suorituksista), epävarmuus lisääntyy. Kannattaa palata koulutuksessa taaksepäin ja vahvistaa pelkkää alastuloa niin että itse et joudu olla koiraa painostamassa oikeaan paikkaan. Koirasi osaa kontaktit kun se menee sinne itsenäisesti(sinun ei tarvitse olla sitä odottamassa painostaen tai varmistaa kumartumalla päälle) ja antaa sinun liikkua mihin tahansa. Lisäksi vapautus kriteerit täytyy olla tiedossa. Sitten kun kontaktit ovat kunnossa, voit mennä koko esteen ja se on varma että koirasi ei jää enää keikkumaan harjalle.

Nämä pari kouluttajaa joiden treeneissä ongelma on paisunut pahaksi on "parempia" kouluttajia eli olen varmaan itse keskittynyt niihin enemmän kuin seuran omiin koulutusohjaajiin.
Jos itse paineistut heistä, se vaikuttaa koiraasi.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

ViestiKirjoittaja tumpula » 24 Helmi 2011, 09:18

joten aikani treeneissä menee koiran vireessä pitämiseen ja viihdyttämiseen -> tässä on lähtökohta pielessä.

Herkkyys korjaamiseen ilmenee kontakteilla. Jos juodun korjaamaan kontaktia, koira tulee epävarmaksi eli jää seisoskelemaan A:n harjalle ja tekee kontaktiesteet todella hitaasti. Likka kirjoittikin jo tästä. Kirjoitit lisäksi, että koirasi epävarmuuden vuoksi sitä on palkattava myös huonoista suorituksista. Tässä kohtaa on tärkeää, että koiran ohjaajalla (sinulla) on selvillä mitä koira osaa ja mitä siltä vaaditaan. Jo opittua voidaan ja pitää vaatia, ennen kuin palkataan. Muuten saadaan lisää huonoja suorituksia ja jos ohjaaja palkitsee milloin mistäkin (kriteeri muuttuu kesken harjoituksen) koira tulee entistä epävarmemmaksi koska sille ei ole selvää mitä ohjaaja siltä vaatii. Jos taas koira ei osaa esteen suoritusta kunnolla tai ei esim. vielä osaa suorittaa sitä itsenäisesti (esimerkkinä vaikkapa se puomi), pitää harjoitus pilkkoa osiin ja rakentaa tehtävä niin, että aina päästään palkkaamaan vain oikeasta suorituksesta. Koira ei tee koskaan väärin, se tekee vain niinkuin me olemme sitä ohjanneet, mutta silti ei ole mitään mieltä palkata vääränlaisesta suorituksesta vaan pitää korjata ohjausta tai kriteeriä. Jos tarkoitit tässä sitä, että koira esim. radalla menee väärälle esteelle, silloin palkata koska olemme sen itse sinne ohjanneet. Tässäkään tapauksessa koira ei tee väärin, sille ei ole radalla oikeita ja vääriä esteitä. Mutta jos se itse jättää suorituksen kesken (esim. oikaisee kepeillä tai ei ota kontaktia (oletus, että asia on sille yksiselitteisesti opetettu) ohjaajalla on oikeus vaatia suoritusta.
Ihan hyvä - ei riitä.
tumpula

ViestiKirjoittaja kentsu » 24 Helmi 2011, 09:51

Hei

Kirjoitin äsken pitkä sepustuksen, mutta foorumi heitti minut ulos eli nyt tulee vain nopea kommentti.

Olen itse vähän samaa mieltä, että mistä koira tietää milloin tekee oikein, jos aina palkataan. > otin ratkaisuksi nakit erityispalkaksi, joita saa vain täydellisestä kontaktista ja kontaktiharjoituksissa... muita nameja tulee sitten helpommin.

Tuon toisen putkeen piiloutumisen syy saattoi olla epävarmuus puomilla. Koira meni väärälle esteelle (puomille) ja käännytin sen siitä takaisin. Sitä en yleensä tee, mutta jotenkin tuo koulutustilanne sai toimimaan väärin.
Sitten kun puomi oli vuorossa se hidasteltiin ja kouluttaja keskeytti meidät puomille. Tuosta johtuen homma menikin sitten pieleen, koira ei halunnut puomille hyppäsi pois kontaktin sivuun ja pakeni putkeen....

Koira osaa kontakti melko hyvin jopa aika itsenäisesti, mutta tässä on menty takapakkia, vauhdin myötä koiran maltti on kadonnut. Ollaan siis palattu treenaamaan kontakteja namipalkalla.

Tuossa koiran viihdyttämisessä otan kyllä syyn itselleni, koiraa ei vaan ole totutettu tarpeeksi odottamaan vuoroaan. Välillä kyllä olen johdonmukaisesti pitänyt koiraa treeneissä kopassaan ja kyllä se siihen tottuukin.
kentsu

ViestiKirjoittaja tumpula » 24 Helmi 2011, 14:57

kentsu kirjoitti:Välillä kyllä olen johdonmukaisesti pitänyt koiraa treeneissä kopassaan ja kyllä se siihen tottuukin.

Tässä lauseessa on hauska ristiriita :lol: Eli sehän ei voi olla johdonmukaista, mitä tehdään välillä :) Tekisin kuten Likka neuvoi, älä anna koiran harjoituksen jälkeen tai välissä tehdä omiaan, vaan siirrä se koppiinsa tai kytke hihnaan. Tulevaisuudenkin kannalta, jos aiotte harrastaa kisaamista, on äärimmäisen tärkeää agilitykoiralle osata odottaa ja olla paikallaan. Sen se oppii vain sinun kauttasi. Koira palkataan harjoituksen/tehtävän jälkeen hyvin ja sen jälkeen joko jäähdytellään tai siirretään häkkiin/kentän laidalle odottamaan vuoroaan. Jos sinä koet epävarmuutta tai syyllisyyttä koiran laittamisesta sivuun odottamaan, tämä heijastuu koiraan. Tässäkin toistan Likan jo kirjoittamaa.
Suunnittele harjoitus hyvin, tee rata tai sen osa aina kuivaharjoitteena riittävän monta kertaa ja ota koira kentälle vasta kun tiedät sataprosenttisesti mitä aiot sen kanssa tehdä ja miten. Määrittele itsellesi mitä koira osaa ja mitä tällä kertaa harjoitellaan. Jos harjoittelulla ei ole selkeitä päämääriä ja ohjaaja vaihtelee kriteereitä tilanteen mukaan, koirasta tulee epävarma tai entistä epävarmempi ja tekemisestä katoaa myös hauskuus. Kontaktit ovat yksi asia missä ohjaajan epätarkkuus alkaa näkyä nopeasti, eli koiralle ei ole vesiselvää miten tai mihin kohtaan sen pitäisi pysähtyä jos siltä hyväksytään erilaisia suorituksia ja se saa joko jatkaa rataa tai se palkataan näistä erilaisista suorituksista.
Ihan hyvä - ei riitä.
tumpula

ViestiKirjoittaja kentsu » 24 Helmi 2011, 17:18

Jeps

Välillä johdonmukaisesti tarkoittaa, että viime talvena koira vihdoin tottui olemaan kopassa. Kesätreeneissä se oli autossa tai irrallaan yksin treenatessani ja taas syksyllä hallilla joutui koppaantotuttelun aloittamaan alusta. Kun se tottui siihen vaihettiin hallia ja oman ryhmän asemasta hallilla olikin kolme kentällistä koiria ja meteli on yleisesti kamala. Nyt on olen vähän antanut periksi, ja pidän koiraa aika paljon vierelläni, josta se tosin pyrkisi kentälle myös toisten vuorolla.

Siis me kyllä kisataan jo 2-luokassa, joten kyllähän nuo perusasiat pitäisi olla kunnossa tai ainakin tiedossa :lol: Enkä varmaan ole missään vaiheessa sanonut, ettei koira osaisi olla paikoillaan..vai oliko tuo vain esimerkki. Odottamisen vaikeudella oikeastaan tarkoitan sekä vuoron odottelua että pitkiä kisapäiviä. Eka startti kisoissa menee vähän yli-innolla, toinen menee hyvin ja kolmanteen ei oikein motivaatio enää riitä, neljättä en uskalla edes kuvitella. Varsinkin kisoissa kyllä jatkossakin viihdytän koiraa starttien välissä, koska hyvää suoritukseen meillä ainakin vaaditaan myös innokas ja motivoitunut koira, jota se ei ole kahden tunnin odottelun jälkeen.
kentsu

Paluu Agility