Karkaileville uroksille muriseminen

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Karkaileville uroksille muriseminen

ViestiKirjoittaja Tuuli » 21 Tammi 2012, 23:10

Hei,

harrastan agilitya noin vuoden vanhan kääpiöpinseriuroksen kanssa. Koira on todella innostunut lajista eikä karkaile koskaan. Oikeastaan se ei edes huomaa muita koiria, kun odottaa niin innoissaan, mitä tehdään seuraavaksi. Ongelmana ovat ryhmämme karkailevat urokset (nartuista ei yleensä ole haittaa). Koirani murisee näille uroksille, kun ne karkaavat luoksemme. Koskaan se ei ole purrut, mutta murinakaan ei tietysti ole mukavaa.

Olen kuullut, että minä voisin ajaa karkailevat koirat luotamme pois, ja olen niin joskus tehnytkin. Silloin oma koirani oli hiljaa. Ohjaajamme ei ole koskaan kannustanut tekemään niin, joten en tiedä, kehtaanko jatkossa toimia niin. Viimeksi karkaamistilanne tapahtui, kun olimme radalla. Silloin en olisi ehtinyt tehdä mitään. Tällöin koirani oli hiljaa, mutta näytti epävarmalta.

Viestistäni sai nyt sellaisen käsityksen niin kuin karkailuja tapahtuisi usein. Näin ei kuitenkaan onneksi ole. :) Olisi kuitenkin kiva tietää, miten saisin oman koirani suhtautumaan rauhallisemmin karkailijoihin. Urosinho tosin näkyy muuallakin. Koira välttelee urosten seuraa esimerkiksi irtiollessaan. Jos toinen koira tulee luokse, koirani murisee helposti. Kun kutsun luokse, tulee useimmiten.

Voiko koiraa ylipäänsä totuttaa sietämään uroksia?

Kiitos vastauksesta.
Tuuli

Re: Karkaileville uroksille muriseminen

ViestiKirjoittaja Tuuli » 21 Tammi 2012, 23:20

Lisäisin vielä, että karkailevat koirat tulevat iloisella mielellä koirani luokse, joten tappelutilanteita ei ole tullut. Karkailevat urokset ovat myös melko nuoria. Vanhempien urosten kanssa koirani pärjää paremmin.
Tuuli

Re: Karkaileville uroksille muriseminen

ViestiKirjoittaja hupina » 22 Tammi 2012, 13:40

Minä estäisin ja estän karkailevien koirien pääsyn omani luokse. Hyvä oppia heti alusta asti, että kentällä ei karkailla ja pitää koirat remmissä silloin, kun ei ole niitten oma vuoro. Se, että koirat karkailevat sinne tänne, voi aiheuttaa niin ihmisille kuin koirillekin vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Eli häädä pois vaan, sanoivat ohjaajat mitä tahansa. Sinä huolehdit siitä, että sinun koirasi saa olla rauhassa niin kentällä kuin kentän ulkopuolella.
hupina

Paluu Agility