Lähtöongelmia

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Lähtöongelmia

ViestiKirjoittaja Tuuli » 16 Loka 2012, 22:02

Hei,

minulla on ollut alle kaksivuotiaan kääpiöpinseriurokseni kanssa noin puolen vuoden ajan lähtöongelma. Koira ei meinaa millään istua paikoilleen lähdössä tai takapuoli vain hipaisee maata ja koira on taas ylhäällä. Sitten kun lopulta saan koiran istumaan, se pysyy paikallaan hyvin. Harvoin nousee enää silloin, kun olen jo siirtynyt kauemmaksi. Koira istuu useimmiten saalistusasennossa, hieman kyyryssä.

Ennen se istui kuin unelma. En oikeastaan edes osaa sanoa, missä vaiheessa ongelma syntyi. Kun koira ei ole istunut käskystä, olen painanut sen takapuolen kädelläni alas. Tätä ei voi sanoa kovin toimivaksi tavaksi, sillä useimmiten joudun painamaan enemmän kuin kerran. Välilä käsken koiran sivukäskyllä viereen. Silloin istuminen saattaa sujua vähän paremmin. Joskus se jää jopa eka käskystä istumaan.

Olen käynyt koirani kanssa kouluttajalla, ja suhteemme todettiin ihan hyväksi. Korjattavaa ei tämän koiran kohdalla ollut. Meninkin kouluttajalle toisen koirani takia.

Mitä vinkkejä teillä olisi lähtöongelmiin?
Tuuli

Re: Lähtöongelmia

ViestiKirjoittaja Tuuli » 16 Loka 2012, 22:08

Niin ja murahdusta olen myös käyttänyt, mutta silläkään ei ollut pitkäaikaista vaikutusta. Tölkkiä en ole käyttänyt, ettei into agilityyn menisi.
Tuuli

ViestiKirjoittaja Tuuli » 23 Loka 2012, 20:31

Vielä huhuilen, löytyiskö vinkkiä hermoja raastavaan ongelmaan. Purkitin jokin aika sitten samaista koiraa agilityradan läheisyydessä häkissä haukkumisesta, ja se toimi. Koira haukkui, kun olin toisen koiran kanssa radalla.

Kannattaisiko siis reippaasti vain purkittaa, kun takapuoli ei pysy maassa? Jos huudan koiralle, niin se näyttää ehkä jopa pelokkaalta, mutta ei silti tottele.

Peetsa, mitä sinä neuvoisit tekemään?
Tuuli

ViestiKirjoittaja LIKKA » 26 Loka 2012, 08:47

Tuossa on yksi vanha keskustelu ja haulla löytyy lisää.

viewtopic.php?f=1&t=1715&p=30179&hilit=Varastaminen#p30179
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

ViestiKirjoittaja Tuuli » 22 Marras 2012, 13:18

Kokeilin takapalkkaa, mutta jokin siinä meni pieleen, kun lopullisesti en saanut sillä lähtöjä hallintaan. Kerran suutuin koiralle kunnolla ja nostin sen niskasta takaisin lähtöpaikkaan. Siihen jäivät meidän lähtöongelmat. Lähdössä istuminen ei olekaan enää koiralle vaikeaa. :D Radalla menee melkeinpä entistä vauhdikkaammin.

En kai ollut sanonut kunnolla koiralle, että lähdössä on pakko istua...
Tuuli

ViestiKirjoittaja LIKKA » 26 Marras 2012, 08:23

HIenoa!
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

Paluu Agility