Aloittamisen estekorkeudet

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Aloittamisen estekorkeudet

ViestiKirjoittaja elmee » 14 Heinä 2006, 07:25

Moi!

Minulla on 11-kuinen belginarttu, jonka kanssa olemme aloittelemassa agilityä. Mutta minulla on pieni näkemysero kurssin vetäjän kanssa, johon toivoisin mielipiteitä puolin ja toisin.

Hänen mielestään kaikki hypyt otetaan heti alusta lähtien maxikokoisina, perusteena oikean hyppytekniikan löytyminen alusta alkaen. Itse tahtoisin välttää maxin rimakorkeuksia vielä tämän ikäisellä, ja keskittyä enemmän ohjauksen ymmärrettävyyteen ja selkeyteen. Nostaa voi myöhemminkin, enkä millään uskoisi että oppii hyppäämään nyt ja tulevaisuudessa aina väärällä tekniikalla jos alussa rimat on matalalla. Vai?

Pidänkö pääni, enkä ota maxikorkeuksia, vai touhotanko nyt liikaa, eli ei koira rikkikään menisi jos kerran viikossa hyppää muutaman ison esteen yli?
elmee

ViestiKirjoittaja LIKKA » 14 Heinä 2006, 10:35

Ei varmaankaan ole yhtä ja ainoaa... Mutta, ei estehevostakaan laiteta hyppäämään 150cm esteitä ennen kuin se on mennyt maapuomeja, kavaletteja ja jne...

Ohjaajan täytyy oppia myös ohjausta ja riittävää määrää toistoja ei voi tehdä esteillä, jotka ovat maksi korkeudessa.

Minä olen aloittanut jo koiran ollessa 6kk. Ensimmäiselksi opetin pujottelun. Sitten jatkoin ohjausharjoituksilla, jolloin laitoin halkoja maahan ikäänkuin esteiksi. Korkeus 10 cm. Harjoittelin paikallaanoloa, haltuunottoa, luoksetuloa, lähettämista, esteen takaa kiertämistä ja perusohjausta. HUOM! pari min. päivässä ja vain koiran ehdoilla(ettei kukaan vaan puutu aloitusikään) Korkeilla esteillä olen alkanut harjoittelemaan kun koira oli reilusti vuotias. Esteiden korkeutta olen muuttanut vaihdellen, jotta koira hyppää esteen verran, eikä rutinoidu hyppäämään vaan yhdellä korkeudella. Pitemmissä harjoitukssa en ole käyttänyt lainkaan säkäluokkamme maksi korkeutta. Kun ohjaaja oppii ohjaamaan koiraa oikein, osaa koira hypätä minkä vaan. A ja keinu mentiin vasta kun koira oli n.14kk Puomia mentiin erillisenä esteenä hihnassa 6kk.

Korkeita esteitä olen hypyttänyt erikseen, jolloin olen keskittynyt palkkaamaan oikeasta hyppy-tekniikasta. Opetin siis koiralle itsenäisesti hypyn, jolloin koira ei hyppää silloin kun minä sanon, vaan tekee päätöksen itse.

No näin meillä... ja pieleen ei ole mennyt. :D
LIKKA

ViestiKirjoittaja elmee » 14 Heinä 2006, 16:59

LIKKA kirjoitti:Ohjaajan täytyy oppia myös ohjausta ja riittävää määrää toistoja ei voi tehdä esteillä, jotka ovat maksi korkeudessa.

Tässähän sinä sen kirjoitit selvällä suomen kielellä mitä minä hain takaa. :wink: Nyt vain pohdin josko jatkaa kurssilla, jossa näkemyserot eivät ehkä voi olla vaikuttamatta (?) kouluttajan käytökseen ja ohjaamiseen. Vai heittää agilityn harrastaminen mielestä kunnes joskus täälläpäin ehkä järjestettäisiin muunkin kouluttajan vetämää kurssia kyseisessä lajissa.
elmee

ViestiKirjoittaja LIKKA » 14 Heinä 2006, 20:49

Älä vaan jätä alkeiskurssia kesken. Alkeiskurssilla ei kuitenkaan keretä käymään esteitä kauhiasti läpi, oikeastaan, sinähän voit kurssin ulkopuolella harjoitella näitä muita juttuja, mitkä jäävät väkisinkin kurssin ulkopuolelle. Alkeiskurssillahan pääasiallinen tarkoitus on perehdyttää omistaja kouluttamaan koiransa esteille ja sytyttämään yhteisen tekemisen riemu... ja into jatkamaan harrastusta. Se joka ennättää 10 kerran aikana(norm. 10*1h) perehtyä kunnolla ohjaukseenkin, niin onnea vaan yritykseen. :wink: Muutamat maxi-hypyt eivät välttämättä hallaakaan tee.
Itse en kuitenkaan pidä hyppykorkeutta kurssilaisilla maksimissaan vaan kaiken täytyy sujua vaivatta ja iloisesti. Korkeushyppy sujuu parhaiten sitten kun koira on saatu motivoitua tekemiseen. :D

Elmee: Sinun kohdalla on ilmeisesti kyse kurssista, joka jatkuu saman vetäjän voimin hamaan tulevaisuuteen?
LIKKA

ViestiKirjoittaja elmee » 15 Heinä 2006, 08:15

^Asia on juuri näin, eli ns. alkeiskurssi kestää kunnes edistyneempiä siirretään "jatkoryhmään", jota vetää samainen kouluttaja. Vähän tuntuisi vain olevan sellaista mentaliteettiä että "mitähän tuokin nyt oikein tuossa kuvittelee tietävänsä, antaisi kouluttajan kouluttaa kun se kuitenkin paremmin tietää". Että oikein iloista yhteistä harrastusta siinä sitten. :? Harmittavaa että tarvitsee ihmisten suhtautua näin nuivasti jos tahtoo asioita tehdä omalla tavallaan.
elmee

ViestiKirjoittaja Sannis » 20 Heinä 2006, 11:15

Pari kommenttia eri asioihin.

Ensin estekorkeuteen: liian aikainen hyppyyttäminen liian kokreilla esteillä ei ole hyvä asia. Mieluummin sitten vaikka aloittaa opettelemisen myöhemmin. Itse aloitin maxi-koirillani ensin mini-esteistä ja reilun vuoden iässä siirryin sitten maxi-korkeuksiin. Ensimmäisellä koirallani hyppytekniikka on onneton, toisella koirallani ei ole mitään ongelmaa. Tästä päättelen itse, että ehkä rimojen alkukorkeuksilla ei kuitenkaan ole vaikutusta hyppytekniikan kehittymiseen? Kunnioitan terveyttä yli kaiken, enkä hyppyytä liian korkeita liian aikaisin. Jotenkin minusta tuntuu, että tuo on urbaani legenda...

Toinen kommentti tuosta kouluttaja-asiasta. Koulutan myös itse ja voin sanoa, että jos sinulla ei synkkaa kouluttajan kanssa, tunne on varmasti molemmin puoleinen. Kouluttaja on kuitenkin se, joka tässä asiassa "voittaa". Voi olla molemmin puolin parempi, jos vaihdat suosiolla ryhmää.

P.S. varsinkin alkeisryhmässä kouluttaja kyllä yleensä tietääkin asiat paremmin, kuin kurssilaiset. Ellei kurssilaisella ole se 3.s koira menossa ja edelliset on jo saatettu 3-luokkaan.

*Muoks* Näkemyserot ovat asia erikseen.
Sannis

ViestiKirjoittaja retiisi » 21 Heinä 2006, 08:34

Näkemyseroja on tässä korkeusasiassa. Meillä on tapana laskea estekorkeuksia esim pakkaskeleillä.
Tiedän myös aivan maan kirkkaimman kärjen harjoittelevan eri korkeuksilla.
Itsellä on minejä ja niilläkin vaihtelen korkeuksia, tosin nämä ponkaisevat tuosta vaan maxikorkeudenkin yli, jos silmä välttää :shock:

Kouluttajan kanssa pitää synkata, muuten koko puuha on ihan tylsää kaikille. Itse olen kerran vaihtanut ryhmää tämän vuoksi.
retiisi

ViestiKirjoittaja SPRINKLERI » 25 Huhti 2007, 20:53

Minäkin ajattelin nyt kesän alussa aloittaa silloin sitten 6-kuisen koiran kanssa alkeiskurssin täysin omien näkemysteni kanssa. Vaikka tämä ei minullekaan ole kuin toinen koira, eikä edellisenkään kanssa menestystä ole saavutettu, niin koen silti itse tietäväni mikä on parhaaksi koiralleni. Ja jos nyt sotkeudun omaan ylpeyteeni, niin ilmeisesti koira vaihtaa lajia ja seuraavan koiran kanssa ollaan nöyrempiä. :mrgreen:
Ajattelin esim. jättää hyppyjen opettelun kokonaan myöhemmälle, sekä keinun ja A:n. Jos en saa keppejä etukäteen opetettua noin takapihalla naksuttelemalla, jätän nekin siellä menemättä. Eli, hmm. Kymmenen kerran putkikurssi. 8) Koen kuitenkin, että jos olen itse halukas maksamaan täyden kurssin hinnan siitä, että saan muutaman kerran ottaa juuri putkia ja puomia radalla, ja muun ajan käytän vain katseluun, niin ei ryhmän ohjaajalla pitäisi siihen olla mitään sanomista. n__n
TARKISTA NEPIN JA NUKAN KOTISIVUT !
Se joka sanoi ettei onnea voi ostaa, unohti koiranpennut.
SPRINKLERI

ViestiKirjoittaja LIKKA » 26 Huhti 2007, 11:43

Ja voithan sie(sprinkleri) tehdä ohjaus- ja paikallaanoloharjoituksia siivekkeillä joissa on rimat maassa. Irtaantumisharjoituksia ja haltuunottoa yms.
LIKKA

ViestiKirjoittaja juttah » 27 Huhti 2007, 17:32

Meillä kyllä aina kuunnellaan myös ohjaajan näkemyksiä!! onneksi!

Eli meilläkin kyllä normaalistikin aloitetaan kaikilla koirilla matalilla esteillä, mutta vaikka esim. jatkoryhmässä (missä norm. otetaan jo oikeilla korkuuksilla) joku ohjaaja haluaa ottaa medi korkeudella niin menee sitten vain medien korkeudella.
Muutenkin kaikille koirille tekee välillä hyvää mennä matalampiakin esteitä. Kyllä oma maxi koiranikin menee harkoissa joskus medi korkeuksilla ja eikä ole koskaan kisoissa tiputellut maxi korkeuksissa. (ja omani on siis vielä pieni maxi koira jotenka ei kyse siitä että koira olisi iso/pitkä jalkainen).

Eli minusta sinulla on oikeus sanoa ohjaajalle, että minä haluan ottaa koriani kanssa matalampia esteitä Eikä se merkitse yhtään että koira kehittyisi huonommin! ja jos ei muutu asiat niin kannattaisi tehdä valitus seuraan!!!
juttah

Re: Aloittamisen estekorkeudet

ViestiKirjoittaja Sannuska » 20 Loka 2010, 19:46

Aina ei ole mahdollista vaihtaa ryhmää tai ohjaajaa. Itse treenaan niin pienessä seurassa että jos alkeiskurssi ei olis kelvannut niin toinen vaihtoehto on sitten harjoitella yksin.

Minä en suostunut alkeiskurssilla hypyttämään tuolloin 9-11kk ikäistä koiraani kuin mediestekorkeuksilla, vaikka periaatteessa olisi jaksanut ja pystynyt hyppimään korkeampiakin. Mitään järkeä siinä ei silti minusta ole. Hypytin n. 1v9kk ikään asti 45cm estekorkeuksilla koska alustana oli kova lattia. Nyt koira on 2v3kk ja edelleen kunhan talvikausi alkaa, vaihtuu meillä hypyt medikorkuisiksi. Nyt ulkona nurtsilla on hypitty tämä kesä eli lähes pari vuotiaana vasta, täyskorkeita maxihyppyjä. Treenit joissa olen tiennyt että tulee paljon toistoja esim. ohjauskuvioita harjoitellessa, rimat voi olla hyvinkin matalalla. Sitten, kun koira on oppinut lukemaan ohjauksen ja suorittamaan sen, olen nostanut rimat maxikorkeuteen ja näin on toiminut aivan mainiosti.
Sannuska

Paluu Agility