agilitytesti-tulos ei toivoa?

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

agilitytesti-tulos ei toivoa?

ViestiKirjoittaja Nomparelli » 15 Syys 2007, 18:36

Kaipaisin asiantuntevien apua nyt siihen, että miten aloittaa agility, kun testi meni penkin alle. Mikä meni siinä vikaan? Ainoa keino on kaiketi päästä harrastuksen pariin läpäisemällä testi ja mennä alkeiskurssille täällä päin Suomea.

Testissä oli kolme osiota, joista ensimmäinen oli leikkiä koiran kanssa. Noh, eipä huvittanut meidän 1 v 2kk terrieriurosta leikki. Arvasin itse asiassa tämän. Siitä oli kivempaa haistella pientaretta.

Toinen osio oli pujottelu, jossa oli tärkeää, ettei koira pujottelun keskellä jää esim. rähisemään/tuijottamaan muita koiria tai häiriinny niistä. Tämä meni ihan hyvin ja päästiin nopeasti ohi kaikista koirakoista ilman minkäänlaista häirintää, ehkä minä en sitten osannut vaatia koiraani katsomaan minua silmiin ja ottaa kontaktia.

Kolmas testi oli sitten jättää koira istumaan paikalleen ja kävellä jonkun matkan päähän itse, odottaa 15 sekuntia ja kutsua koira luokse. Tämä meni ihan täydellisesti. Ainut vain, että koira katsoi minua sillä ilmeellä, että boring... keksi nyt jotain järkevämpää.

En oikein tiedä miten sitten treenata kun en tiedä miten "pakottaa" koira leikkimään ja ottamaan kontaktia. Tuntuu typerältä ja että olen huono koiran kouluttaja... En usko että koirakaan on tyhmä, koska se on mielestäni ihan äärimmäisen fiksu ja olisi ihan omassa elementissään pomppimassa ja ylittämässä esteitä.

:?
Nomparelli

ViestiKirjoittaja LIKKA » 15 Syys 2007, 21:27

Tarkoitatko pujottelemisella toisten koirien pujottelua, vai keppejä?

Valitettavasti harrastajia on paljon ja resurssit rajalliset seuroilla, joten testeilla saadaan karsittua porukkaa... se on myös tavallaan harrastajien etu, että agilitykurssilla keskitytään esteisiin, eikä koiran hallintaan. Meillä testitilaisuus oli kohtuuttoman pitkä ajallisesti, 3h. Kyllä siinä saadaan etevämmätkin koirat väsymään ja herpaantumaan... Häiriöitä 50 koiran kokoontuessa kentälle on riittämiin.

Esimerkki keskiverto kurssista: Jos kurssiryhmässä on esim. 6 koiraa ja tunti aikaa. Siihen ei kaivata tilanteita että koiraa kiinnostaakin toiset koirat. Käytännössä 6 koiraa ja kolme uutta estettä/h tarkoittaa että koirat saavat estettä kohti suoritusaikaa 3,3 min. Tähän ei kuulu vielä teoriaosuus... :oops: Eli kaikki puheet on pois treeniajasta, vaikka olisihan se kiva tietää miten harjoitellaan. No jos kukin saa keskimäärin 2 min. /este, niin se on mielestäni kohtuutoman vähän.

Olisiko aiheellista vieläkin tiukentaa kriteereitä, jotta saataisiin jäjelle jääville entistä laadukkaampaa opetusta?

Olen pahoillani puolestasi. :(

Itse tarjoan yrityksessäni kaikille halukkaille mahdollisuuden harrastaa, oli koira ja/tai suhde millainen hyvänsä. Siellä missä on puutteita niin sitten paikataan. Kurssilla tai tukiopetuksena. :wink:
LIKKA

Re: agilitytesti-tulos ei toivoa?

ViestiKirjoittaja Sannuska » 10 Kesä 2009, 23:08

Haluaisin sanoa, että kääntöpuolensa on tälläkin asialla. Täällä päin kursseille mahtuu hyvin, uusia alkaa sitte kun on kysyntää :) Meidän ryhmässä oli alunperin kaks koirakkoa, maksimissaan ollu 3. Nyt kahdella viime kerralla on ollu (alkeiskurssi) vain minä ja koirani. Ekalla kerralla kun oltiin ainoat, niin tuli jotenki vedettyä vähän turhanki rankat treenit, toistoja kyllä tuli ja asiaa paljon sekä koiralle että ohjaajalle. Nyt toisella kertaa otettiin sitten vähä järkevämmin, 3 uutta estettä, kerrattiin paria vanhaa, lopetettiin onnistuneeseen suoritukseen vaikka se olis ollu eka ja siinä se. Saa olla tyytyväinen että vetäjällä on koirakolle aikaa, mutta toisaalta treeneistä tulee sitte helposti aika rankat kun oman koiran vuoro on "usein" ja tunnin aikana ehtii niin paljon. Sen sitte huomaa kun koittaa parin päivän päästä itsekseen harjotella, että taitaa viimekertaset vielä painaa...
Sannuska

Re: agilitytesti-tulos ei toivoa?

ViestiKirjoittaja Jotupe » 25 Heinä 2009, 11:13

Voi sylvi sentään noita testejä. Minä en ole ikinä käynyt testeissä agilityn alkeiskurssia varten, enkä aio käydä nytkään uuden pennun kanssa. Omat esteet on, joten opetan alkeet siellä. Sosiaalistamisharjoitukset tehdään muualla. En minä meidän vanhemmankaan koiran kanssa mistään käytös-testeistä olisi läpi päässyt, mutta SM-kisoissa oltiin tänä kesänä. Ainoat ongelmat liittyvät tuohon omaan ratatyöskentelyyn :D

Toisaalta ymmärrän testien tavoitteen. Olen siinä samaa mieltä, että koiran pitää pysyä hallussa irrallaan, ettei tunnista mene aikaa siihen, että koiraa revitään toisen koiran niskasta irti, vaan pystytään keskittymään olennaiseen. Sitä en ymmärrä, että jossakin koirien pitää olla viittä vaille toko-mestareita läpäistäkseen testin. Jos koira ei istu tai makaa paikoillaan jätettynä muutamaa minuuttia tai se ei anna vieraiden ihmisten koskea, hylky tulee. En ymmärrä näiden osioiden merkitystä agilityssä. Meidän koira ei tee näitä "temppuja" vieläkään, mutta käyttäytyy muuten ok. Ja sit tuosta testistä otetaan vieläpä joissakin paikoissa hintaa. :roll: Ne on näitä eteläläisten kotkotuksia, en muuta tiedä.
Jotupe

Paluu Agility