Miten agitreenit meni?

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Miten agitreenit meni?

ViestiKirjoittaja Jaava » 23 Tammi 2009, 11:26

Täällä agilitypuolella on harmittavan hiljaista, vaikka harrastajia, aloittelevia ja kiinnostuneita palstalla pyöriikin. Ajattelin ehdottaa tähän jutusteluaihetta, katsotaan saako tämä tuulta siipien alle.

Miten agitreenit meni? Millaisia tehtäviä oli? Miten koirasi käyttäytyi? Missä kohtaa meni ohjaus pieleen? Mikä oli kivaa? Mikä hankalaa? Millä tavalla mitäkin asiaa harjoiteltiin?

Minun ja koirani agilitykokemukset rajoittuvat alkeiskurssiin ja television ääreen. Lajiin olemme kuitenkin pahaa vauhtia hurahtamassa, sillä se on aivan mielettömän hauskaa! Olen nauranut agitreeneissä enemmän koiralle (tai oikeastaan sen kanssa) mitä ikinä aikaisemmin. Se ottaa tämän homman meinaan aivan tosissaan, me mennään eikä meinata vaikka ei mitään vielä osatakaan. Koira vetää itselleen aivan hullut kierrokset, se huutaa ilosta kun saa käskyn juosta, rymistelee menemään aivan järkyttävää vauhtia (erityisesti putki ja pussi) ja on omin päin kiipeilemässä missä vaan mikäli silmä välttää. Esimerkkinä sanottakoon, että kuiskasin koiran nimen ja otin askeleen puomia päin kun oli tarkoitus siirtyä hieman ja antaa muille tilaa, se ymmärsi liikkeen niin että "täysillä puomille", hyppäsi paikaltaan melkein korkeimmalle kohdalle ja lähti laukalla kohti toista päätä. Minä juoksen perässä jottei remmi vaan kiristy ja koira tipu.. Heh, vauhtia ja vaarallisia tilanteita :wink:
Jaava

Re: Miten agitreenit meni?

ViestiKirjoittaja Monniainen » 06 Helmi 2009, 09:34

Minulla on 2,5 vuotias mäykkyuros Ukko ja aloitimme agilityn viime syksynä. Tällä hetkellä treenataan kerran viikossa mukavassa pienryhmässä.
En ollut itse erityisen innostunut agilitysta kun aloitettiin. Meillä on koirani kanssa ollut aika tavalla ongelmia ja lähdin harrastamaan agilitya ajatellen että saisimme siitä mukavaa yhteistä tekemistä ja suhteemme paranisi. Pelkäsin että Ukko karkailisi minulta kentällä, hyökkisi toisten koirien päälle eikä kuuntelisi minua yhtään. En uskonut että jatkaisimme alkeiskurssia pitemmälle, mutta niin vain ollaan mukana vielä. :mrgreen: Molemmat tykätään lajista. Meillä on ollut monenlaisia treenejä tänä aikana, välillä on mennyt sujuvammin ja sitten välillä on ollut ihan epätoivoista sähellystä.

Mutta eilen treenattiin taas. Treenit menivät mielestäni erittäin hyvin, varsinkin Ukko oli hyvä. Alkutalven treeneissä on tuntunut että Ukko on saanut ihan uutta vaihdetta peliin. Varovaisesti olen aistivinani että olisiko sillä nyt ihan uudenlaista innostusta kentälle? Tietenkin keleillä on ollut merkitystä myös, nyt ollaan saatu mennä esteitä kauniissa talvisäässä kun vielä syksyllä rämmittiin märällä kentällä. Meidän mäykyt eivät ainakaan tykkää märästä maasta...
Mutta ei eiliset treenit helpot olleet, oltiin venttejä sekä koira että omistaja, kun kotiin päästiin. Varsinkin "sylivalssi" (nyt en ole ihan varma mikä sen liikkeen nimi oli, mutta jotain tuollaista) oli hankala. Saatiin se onnistumaan, mutta se oli Ukon ansiota joka reippaasti lähti jatkamaan rataa vaikka minä takkuilin siinä. Sitten takaa leikkaaminen putkeen mentäessä pitäisi saada sujumaan, itselle se tuntuisi aika luontevalle tietyissä kohdissa ja mielellään sitä käyttäisin. Ei olla oikein vielä siinä onnistuttu, ohjaan Ukkoa vähän huonosti sinne putkeen ja se jää vähän kyttäilemään putken suulle. Keppien alku oli myös hankala, mutta niitä ei oltu tehty vähään aikaan ja minä oli taas vähän huonossa kohtaa ohjaamassa. Hyvää oli ehdottomasti hypyt. Ne meni, ainakin minun mielestäni, aika sujuvasti ja Ukko hyppäsi hyvin vaikka esteet olivat nyt korkeammalla kun ollaan treenattu ihan "maanrajaesteillä" lähinnä.

Olin tosi tyytyväinen treenien jälkeen. :mrgreen:
Monniainen

ViestiKirjoittaja Doggimus » 01 Touko 2009, 20:53

Agitreenit meni ihan reisille. Ohjaaja ollut pari päivää ihan poissa pelistä flunssan takia ja koiralla hirmu energiapatoumat ja vissiin myös kusta päässä... Koira siis tanskandoggi ja ollaan ihan alkeiskurssilla vasta. Koiralla on intoa, keskittymiskyky on välillä vähän niin ja näin ja ryhmän räkyttävää terrieriä pitää vahdata (vaikka mamma on kertaalleen tänään ja kertaalleen viikkoa ennen sen häätänyt, kun on omistajaltaan päässyt karkuun). Noh, päivän treenin teema on kontaktit ylös ja alasmennessä, sekä A:lla, että puomilla.

Tulee meidän vuoro, koira on ihan kissa pistoksissa ja on monkunut radalle kun mamma on yrittänyt katsoa mitä ollaan aikeissa tehdä. Matkalla esteelle koira menee omatoimisesti pussin ja putken. A:lla jotenkuten ylösmeno-kontakti ja monen yrittämän jälkeen A-esteen ollessa ihan maantasossa onnistuu alastulokin. Välillä käydään huilaamassa ulkona ja sitten kokeillaan puomia. Ja kun yritän kuunnella mitä kouluttaja sanoo alastulokontaktin opettamisesta, koira singahtaa takaisin puomille. Ja eikun vastaan. Ja kerran se intoutuu esittämään osaamistaan keinulla (ei todellakaan olla koskaan ko estettä otettu), singahtaa keinulle parilla loikalla ja pomppaa alas kun keinu kiikahtaa. No, onneksi ei tuossa hönössä aiheuta pelkotiloja, mutta eipä se meno rauhoitukaan. Huoh. Onpa kivaa olla koira, joka parilla loikalla ehtii minne vain. Varsinkin perjantaina kun ohjaaja on niin hitaalla, ettei mitään rajaa. Noh, kouluttajalla oli vissiin hauskaa. Ja koirallakin. Ohjaajaa vaan risoo tollainen omatoimi-agiliitäjä, joka itsekseen hakee esteen ja sinkoilee niitä omasta mielestä kivoja uudestaan, uudestaan, uudestaan. Pitää ennen ens kertaa ottaa vähän viilennystä kotielämään ja pitkää lenkkiä, että koira muistaisi kumpi vie ja kumpi vikisee...

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on meidänkin motto. Varsinkin vauhti puomilla hirvittää, kun koirassa kuitenkin 60 kiloa massaa ja älliä aika vähän vauhdin suhteen...
Idiootit pitävät yllä järjestystä - nerot hallitsevat kaaoksen
Doggimus

ViestiKirjoittaja Sannuska » 10 Kesä 2009, 23:16

Meillä on alkeiskurssia takana 6 kertaa ja sen lisäksi muutamat omatoimiset harjotukset. Koira on kaikkea mitä toivoa sopii: nopea, nopea oppimaan, kova, ei lainkaan ääniherkkä tai pelokas millään esteellä. Ohjaaja on täys aloittelija ja paljon tuo ressukka joutuu mun takia antamaan anteeksi mun virheitä. Koira kehittyy selvästi paljon omistajaansa paremmin ja nopeammin. Tuosta olis vaikka mihin kun sitä vain osais ohjata...

Välillä harjotukset menee paremmin, välillä huonommin. Välillä ei kiinnosta muut kuin hajut, sitten taas kun saadaan huomio niin se kyllä yrittää yleensä tosissaan. KOhta ollaan kaikki esteet opeteltu, sitte vain niitä kertailemaan ja saamaan varmemmiksi. RAtaharjotuksia on tehty pari kertaa, ekat meni ihan reisille ohjaajan takia joka ei hallinnut kehoaan riittävän hyvin ja toisella kertaa sitte riittävän monien kokeilujen jälkeen ohjaajakin tajus miten hänen pitää toimia että koira toimii halutulla tavalla. Vaikka kyse oli niinkin yksinkertaisesta radasta kuin neljästä hypystä ja putkesta, jotka suoritettiin peräkkäin kahdella eri tavalla.

Haastavinta on hallita tuo vauhti. Ja saada koiralle malttia keskittyä minuun eikä muuhun. Toiseksi haastavinta on se, että kun kyseessä on paimenkoira, joka lukee ohjaajaansa kuin avointa kirjaa ja vielä rivien välistäkin, niin oman kehon hallinta on mielettömän tärkeää ja se yhdistettynä vauhtiin tekee haastavaksi käskyjen selkeän ja oikea-aikaisen antamisen. Ja vielä niin, että suullinen käsky ja käden ja kehon liikkeet viestii samaa... :roll:
Sannuska

Paluu Agility