Ongelmia agilityssä yhteistyössä koiran kanssa

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Ongelmia agilityssä yhteistyössä koiran kanssa

ViestiKirjoittaja airako » 19 Syys 2009, 18:30

Olen jo eläkeikäinen nainen. Minulla 2 pienehköä koiraa (borderterrierit). Olen aikaisemmin pelännyt koiria. Ensimmäinen koirani on nyt 8v ja sen kanssa aloitimme agilityn harrastamisen Etelä-Suomessa ja mm. Peetsa Wilanderin yksityistunneilla. Muutettuamme tänne Pohjois-Karjalaan agility jäi kuljetusongelmien vuoksi. Koira onkin hyvin itseriittoinen ja jääräpäinen.
Toinen koirani on nyt 5v. ja sen kanssa olemme harrastaneet agiltyä useamman vuoden ja nyt junnaamme jo toista vuotta kakkosissa. Olen kaiken tavallaan joutunut opiskelemaan yhdessä koirani kanssa. Minä olen hidas, koska olen huonokuntoinen ja koiranikin on hidas. Koira ei irtoa helposti.
Sillä on ollut välillä selkä kipeä, jolloin tietysti olemme pitäneet taukoa mutta nyt se on ollut jo pitemmän aikaa kunnossa mutta se on ruvennut temppuilemaan seuraavasti: harjoituksissa se saattaa olla kovinkin innostunut ja reipas (se osaa esteet hyvin ja on periaatteessa kuuliainen ohjattava) mutta heti, kun menemme kisoihin, niin koira rupeaa jumittamaan ja se kieltäytyy mm. hyppäämästä??? Miellä on siis iso yhteistyöongelma! Mistä se voi johtua? Mitä voin tehdä korjatakseni tilanteen? Toisaalta koirani kuitenkin pitä agilitysta, vaikka se ei samalla lailla innostukaan kuten muut borderit yleensä.
Luultavasti lellin koiriani liikaa, mitä se sitten tarkoittaakaan???
Kehen voisin ottaa yhteyttä täällä Pohjois-Karjalassa, koska Turun lähelle on turhan pitkä matka. Haluaisin kuitenkin jatkaa harrastusta yhdessä koirani kanssa!
airako

Re: Ongelmia agilityssä yhteistyössä koiran kanssa

ViestiKirjoittaja LIKKA » 02 Loka 2009, 07:46

Sillä on ollut välillä selkä kipeä Voi vaikuttaa asiaan ja kannattaa opetella tunnistamaan milloin selässä vaivaa.

Koira ei irtoa helposti. Opetettavissa oleva asia. Useimmille koirille täytyy irtoaminen rakentaa tietoisesti.

mutta heti, kun menemme kisoihin, niin koira rupeaa jumittamaan ja se kieltäytyy mm. hyppäämästä???
Jännitätkö? Kuinka paljon palkkaat koiraasi treeneissä? Teettekö usein pitkää rataa huonolla(koiran mielestä) palkalla? Oletko palkannut pallolla treeneissä? Jos olet niin koira tod. näk. ei halua kisoissa irrota koska siellä ei ole koskaan pallo lentänyt ja palkkauksen ajoitus on treeneissä hakusessa. Riippuu koiran oletusarvosta ja sen näkee vain kun katsoo koiraa suorittamassa, eli täytyisi nähdä koira eikä arvailla kauheasti... Sitten asiaa voi alkaa korjaamaan kun syy on selvillä. Selvittämistä voi auttaa kisa-ja treenivideot.

Luultavasti lellin koiriani liikaa, mitä se sitten tarkoittaakaan???
Todennäköisesti jos kerran tuo käy mielessäsi. :lol:

Mie asun Kouvolassa.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

Paluu Agility