Koiran palkitseminen

Tälle palstalle voit laittaa kysymyksiä Agilitystä.

Valvoja: Peetsa

Koiran palkitseminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 29 Marras 2004, 14:06

Heippa! Haluaisin kysyä agilityyn koskien koiran palkkauksesta. Tähän mennessä olen palkinnut aina namilla onnistuneen suorituksen jälkeen. Olemme siinä vaiheessa, että esteet jo osataan ja pieniä ratoja ollaan tehty. Haluaisin luopua makupalojen käytöstä, voisinko esim. siiirtyä lelulla palkkaukseen? Miten tämä käytännössä tapauhtuisi? Aina oikein suoritetun esteen/radan jälkeen lelu suuhun?! Mitä muita keinoja voisi palkkkauksena käyttää?
Vieras

ViestiKirjoittaja Peetsa » 29 Marras 2004, 22:21

Pallo on paras kun halutaan itsenäinen esteen suoritus koiralta.
Peetsa
Peetsa
Peetsa

ViestiKirjoittaja Vieras » 30 Marras 2004, 11:22

Siis tarkoitatko, että heittää pallon esim. muurin yli ja koira menee perässä? Itse tarkoitin, suorituksen jälkeistä palkkausta vai voiko siitä jo luopua, kun koira esteet osaa. Jostain luin, että esteet ovat koiralle palkka, jos siis esteet jo osataan eikä houkuttimia tarvita vaikka makupalan muodossa, voisiko palkkauksen lopettaa? Vain kehua koiraa suullisesti?
Vieras

ViestiKirjoittaja Peetsa » 30 Marras 2004, 14:16

Jos koira osaa esteet voit lopettaa palkkaamisen jos joudut pysäyttämään koiran palkkauksen takia!
Mitä vähemmin palkkaat koiraa sen enemmän esteet palkitsevat koiraa ja sen vähemmin sinä merkitset koiralle radalla!
Peetsa
Peetsa
Peetsa

ViestiKirjoittaja Vieras » 01 Joulu 2004, 10:10

Ok.Kiitos vastauksesta.Eilen harkoissa ei palkkausta tarvittu juuri lainkaan. Taidan jatkaa näin eteenpäin.
Vieras

ViestiKirjoittaja jellona » 25 Helmi 2005, 23:31

muista palkata koirasi onnistunieden estesuoritusten jälkeen. palkitseminen auttaa oppimista.
jellona

ViestiKirjoittaja limetti » 07 Kesä 2006, 19:23

Minä kysyisin tähän väliin tuosta palkkaamisesta hiukan.
Olemme harrastaneet agia kohta 3 vuotta ja koira saattaa karata kesken radan nuuskimaan omiaan. Tämä ongelma katosi talvella, mutta ulkokentälle tullessa se palasi (kentällä kulkee jäniksiä ja siellä on nameja, mutta toisaalta talvella hallissa oli hiiriä -muutama nähtiin kentälläkin- ja nameja maassa, eikä se silti lähtenyt..). Koira lähtee nuuskimaan omiaan mm. käännöksissä ja jos olen myöhässä tai jos maassa on nami. Se tulee kyllä luokse kutsusta, mutta saatta lähteä uudestaan. Pitäisikö minun vain lähteä pois kentältä, eikä enää treenata heti? Koira on aika laumasidonnainen eikä todellakaan halua jäädä yksin (jäänyt kerran metsässä, kun lähdin ja sen jälkeen ei ole kovin kauas mennyt) .
Olimme olleet kisoissa nyt keväällä ja kerran pari talvella, kaikista on tullut hylly. Muutama rata on ollut jopa lähellä nollaakin. Nyt olimme mölli-kisoissa ja siellä koira ei kuunnellut yhtään. Se vain meni ympyrää ja juoksi hullunlailla. Saimme ottaa radan uusiksi, mutta koira oli vaitonainen ja pysähteli välillä, eikä oiken kuunnellut (yleensä se on kuin tykki).

Nyt tulee itse kysymys. Voiko runsaasta palkkauksesta olla jotain haittaa. Siis jos pysäytän koiran kesken radan ja leikin sen kanssa tai annan namin. Joudun pitämään sen lelua kädessä, ettei se karkaa, onko tästä haittaa? Olen yrittänyt "vieroittaa" sitä kädessä olevista namista ja leluista.
Tottuuko koira liikaa siihen, että minulla on nami/lelu? Minusta tuntuu, että namit rauhoittavat koiraa radalla liikaa, voiko asia olla näin?
Treenaamme kerran viikossa, mutta minulla olisi mahdollisuus kyllä treenata vaikka päivittäin (yksin). Kannattaisikohan minun ottaa koiran kanssa useammin lyhyitä treenejä (mini radanpätkä ja isot palkat)?

Olen kerran kokeillut huomioimattomutta ja se auttoikin. Haluaisin ottaa uudestaan, mutta muu perheeni ei enää tähän suostu. Huomioimattomuuden ansioista luoksetulo on lähes unelma, vaikka koira olisi metsässä irti ja nuuskisi mielenkiintoisia hajuja.
limetti

ViestiKirjoittaja LIKKA » 08 Kesä 2006, 09:39

Voiko runsaasta palkkauksesta olla jotain haittaa. Siis jos pysäytän koiran kesken radan ja leikin sen kanssa tai annan namin.
Jos palkkaat koiran sen tarvitsemalla tavalla ja oikeasta suorituksesta niin ei, paitsi jos koira kyllääntyy(maha täyttyy tai se kyllästyy leikkin).
Runsaan ja liiallisen raja täytyy pitää mielessä.

Siis jos pysäytän koiran kesken radan ja leikin sen kanssa tai annan namin.

Itse olen saanut koiran motivoitumaan todella innokkaaksi palkkaamalla välillä ekan esteen jälkeen ja välillä kolmen tai viiden jälkeen. Ajatellaan vaikka 15 esteen rataa, niin välillä voi olla järkevää palkata koiraa 3-5 kertaa. Palkka vain lopussa tai säännöllisesti puolessa välissä ei ole yleensä riittävä pitämään yllä motivaatiota tai jos halutaan koirasta kaikki irti. Palkkaan itse lelulla taskussa tai kädessä(vaihdellen) palkkaan joskus heittämällä, mutta useimmin kädessä taistelemalla, jotta rata jatkuu nopeasti. Namit voivat hyvinkin rauhoittaa, ja jos koiraa ei ne kiinnosta niin kannattaa panostaa leikkimiseen.

Treenaamme kerran viikossa, mutta minulla olisi mahdollisuus kyllä treenata vaikka päivittäin (yksin). Kannattaisikohan minun ottaa koiran kanssa useammin lyhyitä treenejä (mini radanpätkä ja isot palkat)?
Voit treenata yksin koiran motivointia, siis innostat koiran esteillä yhteistyöhön. Juuri tekemällä lyhyitä harjoituksia, lopettamalla treenin niin että koiralla jää aina suuri polte päälle. Yksin ei kannata pitemmän päälle treenata. Tulee opeteltua huomaamatta typeriä virheitä. :lol:

Olen kerran kokeillut huomioimattomutta ja se auttoikin. Haluaisin ottaa uudestaan, mutta muu perheeni ei enää tähän suostu. Huomioimattomuuden ansioista luoksetulo on lähes unelma, vaikka koira olisi metsässä irti ja nuuskisi mielenkiintoisia hajuja.
Mutta eihän normaalin huomioimattomuuden noudattamisessa koira jää kokonaan huomiotta, eihän se voi perheelle olla niin vaikeaa. :?: Jääkausi on asia erikseen ja ymmärrän jos se on vaikeampaa. Kummasta oli kyse teidän kohdalla?
LIKKA

ViestiKirjoittaja limetti » 08 Kesä 2006, 13:25

Kiitos LIKKA :)

Vähän kummastakin on kysymys tuossa huomioimattomuudessa. Ensin ajattelin tuota uutta jääkautta, mutta perhe ei siihen suostunut, toisaalta ymmärrän. Puhuin heille tuosta perushuomioimattomuudestakin, mutta sekin tuntuu olevan heistä ylivoimaisen vaikeaa. Olen yrittänyt selittää asiaa kaikinpäin ja kertoa mistä olisi kysymys ja että kyllä koiraa saa pitää silti hyvänä jne.
Koira on erittäin kiintynyt minuun, onko siitä haittaa jos minä toteutan omalta osaltani huomioimattomuutta?

Aivan, tarkoitin juuri tuota, että otattaisin vaikka vain pari hyppyä tai vastaavaa ja yritän saada koiran innostumaan jolloin sille jäisi se innostus päälle ("Täähän hirveän kivaa, miks me lopetetaan jo nyt?") :)
limetti

ViestiKirjoittaja LIKKA » 08 Kesä 2006, 16:52

Koira on erittäin kiintynyt minuun, onko siitä haittaa jos minä toteutan omalta osaltani huomioimattomuutta?
Ei todellakaan, vielä kun olet muita tylsempi kotona, kelpaa sinun seura entistä paremmin kentällä. Toteuta hyväilytkin esim. hieronnan ja muiden toimenpiteiden yhteydessä. Tottakai voit kutsua koiraa rapsuteltavaksi, mutta kannattaa siinäkin malttaa hieman mieltään, jos muut palvelevat koiraa silloin k. haluaa. :wink:
LIKKA

ViestiKirjoittaja limetti » 08 Kesä 2006, 21:16

Kiitos taas :)

Hyvä saada tuohonkin vastaus, kun olen tuota vatvonut mielessäni. Tuo koira on (tällähetkellä..) ainoa koira joten täytyy malttaa itsensä, ettei sitä kokoajan rapsuttele ja pidä hyvänä :D
limetti

ViestiKirjoittaja LIKKA » 09 Kesä 2006, 07:29

Samojen ongelmien kanssa painin(pitäisi olla useampia koiria... :lol: )
LIKKA

ViestiKirjoittaja limetti » 28 Kesä 2006, 20:05

Eipä ole auttanut tuo palkitseminen. Alussa auttoi, mutta nyt muutamana kertana on taas esiintynyt tuota haluttomuutta. Toissapäiväisissä treeneissä se taas lähti menemään omille teilleen.

Ei taas kiinnostanut yhtään. Loppujen lopuksi se meni, mutta vauhti oli surkea ja sitä innostusta ei näkynyt missään. Namit eivät auttaneet ja lelutkin olivat koiran mielestä suoraan sieltä.

Ennen se kuumui sentään vähän, mutta nykyään se ei edes vilkaise kentälle, kun odotamme. Kun olimme lähdössä pois kentältä, koira innostui ja oli aivan onnessaan :(

Ainoa mistä koira innostuu nykyään kentällä on kepit.

En enää tiedä mitä tehdä, en todellakaan. Ehkä tämä ei ole meidän laji sitten (vaikka siltä vaikuttaa silloin, kun koiran saa innostumaan).
limetti

ViestiKirjoittaja LIKKA » 29 Kesä 2006, 11:49

Minulla herää kysymyksiä.

-Onko koira varmasti terve, ei lihas-jumeja tai selkävikoja...
-Oletko kuvauttanut ja/tai käyttänyt hierojalla?
-mitä palkkoja olet käyttänyt? Olisiko niin että et ole käyttänyt koiran mielestä parhaita palkintoja?
-minkä rotuinen koira?
LIKKA

ViestiKirjoittaja limetti » 29 Kesä 2006, 20:57

Hierojaa olen ajatellut ja sinne olemme näillä näkyminkin menossa pian :) . Olen miettinyt tuota mahdollisuutta, että jos asia johtuu jostain lihaksista tms. Koira ei kyllä arista mitään normaali elämässä, tai en ole huomannut ainakaan. Ell:tä kyselin asiaa tässä taannoin, mutta hän ei huomannut ainakaan mitään erikoista.

Olen käyttänyt nakkia, lihapullaa, namisukkaa, vinkulelua, vaikka mitä, tuo kun on sellainen, että joskus kiinnostaa lelut ja joskus namit. Sillon tällön sukka ja toisinaan pallo :)

Koira on sekarotuinen; terrierimix:n ja pinserin rakkauden hedelmä :)
limetti

Seuraava

Paluu Agility