Epileptikkokoiran käyttäytyminen

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Re: Epileptikkokoiran käyttäytyminen

ViestiKirjoittaja Lippe » 29 Joulu 2012, 19:44

Toistan itseäni: koirasi on sairas. Ongelma voidaan varmaankin paikallistaa niskaan tai päähän. Vie koirasi neurologille joka osaa tehdä diagnoosin ja antaa hoitohjeet. Ei koiran voi antaa olla tuollaisena ilman mitään toimenpiteitä tai diagnoosia. Jos ongelma ei ole neurologinen, se on ortopedinen (niskassa). Epilepsia kuitenkin on yksi varteenotettava vaihtoehto.
Lippe

ViestiKirjoittaja Heikinkeikki » 29 Joulu 2012, 20:33

Kiitos mielipiteestäsi täälläkin. Huolestuneena kirjoitin tännekin.

Ja koska rakastan kaikkia koiriani ja vietän niiden kanssa kaiken vapaa-aikani lähestulkoon harrastuksissa ulkona, ymmärrän itsekin, että tällaista ei voi jäädä vain seuraamaan. Olen ollut asian vuoksi kahdesti yhteydessä hyvään eläinlääkäriin joka tuntee koiran. Koira on tutkittu mm. keuhkot ja sydän kuvattu. Verikokeet otettu ja koira on jäänyt seurantaan. Tällaista ei ole ollut kuin kerran ja nyt oli näin pitkä aika, ettei mitään tällaista esiintynyt. Kaikki oli hyvin. Nyt tämän viimeisen noin kuukauden aikana on tullut tällaisia taas ja soitin eläinlääkärille heti. Pyysi seuraamaan ja ottamaan yhteyttä mikäli nämä pahenevat ja eilen se sitten tapahtui. Kaksi pelkokohtausta. :cry: Eli maanantaina seuraavan kerran voi olla yhteydessä hoitavaan eläinlääkäriin.

Pesin äsken koirani kun ajattelin, että se saattaisi auttaa siihen niskan raapimiseen, JOS olisi kyse vaikka jostain ihohommasta. Hieroin koiraa ja painelin suihkussa ja kuivauksen yhteydessä. Ei arista mistään, ei niskasta, ei päästä, ei jaloista eikä selästä.

Itseäni alkaa hermostuttamaan ja pelottamaan kaikki vakavat sairaudet, koska koira on minulle tosi rakas. Mitä jos se on vain niin arka, että pelästyy jotain mitä en itse huomaa enkä tajua ja sitten se menee paniikkiin ja saa jonkun hysteerisen pelko/paniikkikohtauksen? Onko se varmaa, ettei kyse ole sellaisesta?

Tiedän, että mitä sitä täällä kyselemään, että mene lääkäriin, mutta hätä on näin lauantai iltana omistajalla kun mielessä käy vain pelottavia sairauksia. :cry:
Heikinkeikki

ViestiKirjoittaja saturnus » 30 Joulu 2012, 10:37

Tuossa aikasemmin tuo SiriusAng kirjoitti niin teihin osuvan tekstin.

Epilepsia voi hyvinkin olla mahdollinen. Minä veisin koiran neurologisiin tutkimuksiin. Halpaahan tuo ei ole, toivottavasti teillä on vakuutus.

Tuntuu ettet millään halua uskoa siihen epilepsian mahdollisuuteen? Miksi?

Kerrothan sitten kun saatte jonkun diagnoosin ja miten asia etenee!
saturnus

ViestiKirjoittaja Heikinkeikki » 30 Joulu 2012, 11:18

On koiralla vakuutus.

Kyllähän minä huomenna soitan koirasta taas eläinlääkäriin. Tulin tänne palstalle perjantaina hädissäni ihmettelemään mitä koiran outo sille ei tyypillinen käytös on ja tänään on sunnuntai. Minulle taisi kaikki sanoa täällä, että kyse on luultavasti epilepsiasta, aivan kuten on eläinlääkärikin epäillyt sitä ja aivan kuten itsekin tätä pelkäsin. Eikai kukaan haluaisi uskoa, että koira on sairas, kai siinä ennemmin etsii syitä joita voi korjata. Mutta kai sillä sitten se on ja asia on hoidettava, tutkittava ja katsottava miten sitä voi hoitaa.

Ja on ollut hankalaa uskoa sitä epilepsiaa kun olen katsonut esim. videoita nyt netistä viikonlopun aikana koiran epilepsiasta ja kohtauksista ja ei meillä kyllä koskaan ole sellaisia kohtauksia näkynyt. Tosin voinhan olla nukkumassakin silloin, mutta jos koira sätkisi niin uskoisin herääväni koska olen tosi huono uninen.

Mutta kuten on tullut faktoista todettua, niin epilepsiaa on erityyppistä ja yhdessä niistä on vain poissaolokohtauksia. Sehän se kai on. :cry:

Mutta kiitokset mielipiteistä. Jään hoitamaan asiaa ja tutkitutan koiran hyvin.
Heikinkeikki

ViestiKirjoittaja Lippe » 30 Joulu 2012, 18:17

Katso että koiran pään ja niskan alue tulee tutkittua myös, TT tai magneettikuvat.
Lippe

ViestiKirjoittaja Heikinkeikki » 30 Joulu 2012, 18:47

Joo katson, että tutkitaan kunnolla.

Tänään koira ollut aivan normaali, iloinen ja reipas itsensä. Kävin sittenkin kaikkien koirien kanssa metsälenkillä, irti juoksivat, ei mitään oireilua. Äsken hihnalenkki sakemannin kanssa yksinään ja aivan normaali käytös. Rauhassa kulki.

Mutta olen ronkkinut tänä pitkänä sunnuntaina koiraani vielä ja huomasin, että koiran kaulassa on henkitorven molemmin puolin suurehko patti, jota voi muljuttaa. Sen saa otettua kouraansa ja heiluteltua hieman puolelta toiselle. Tasaisesti molemmin puolin henkitorvea. Koira ei arista kaulaa. Tutkin toistenkin koirien kaulat ja huomasin niilläkin olevan tällaisen (epäilen tätä kilpirauhaseksi) mutta niillä se oli huomattavasti pienempi, siis paljon pienempi suhteessa tähän sakemanniin, jolla tämä on aika iso!

Laskin yksi yhteen ja mietin, että toisaalta tämäkin selittäisi monia asioita jos olisikin häikkää kilpparissa. Mutta huomenna toivottavasti olen viisaampi saatuani yhteyden eläinlääkäriin.
Heikinkeikki

Edellinen

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää