Koiran murina!!

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Koiran murina!!

ViestiKirjoittaja saturnus » 14 Helmi 2011, 22:32

Aattelin nyt aloittaa keskustelun tästä aiheesta ja toivottavasti saisin aikaan jotain keskustelua.

Meinasin alkuunsa kirjoittaa koiraongelma-palstalle, mutta sitten tajusin että ehkä aihe sopii paremmin tänne ja samalla loukkaa vähiten ketään "neuvoja pyytävää".

Olen pitkään ihmetellyt MITEN usein täällä ilmenee koirien MURINAA omistajia (muita ihmisiä) kohtaan! Usein tuntuu että moni omistaja on "hyväksynyt" murinat.

Itse en voisi kuvitellakaan että omat koirani murisivat minulle. En väitä etteikö meilläkin olisi muita ongelmia, mutta olisin EHDOTTAMASTI huolissani jos koirani kertaakaan murisisi minulle. Olen kuullut niiden murisevan, pääasiassa ulkona "pimeässä", mutta myös joskus toisille ihmisille. Etenkin valkkarini, joka suhtautuu vieraisiin ulkona välinpitämättömästi, mutta kotona erittäin varautuen.... lopettaa onneksi murinan vieraille kun käsken tai ei murise ollenkaan jos vieras ei huomio koiraa mitenkään = pakota tervehtimään.

Halusin nostaa keskusteluksi kuitenkin tuon omalle väelle murimisen! Etenkin tahtoisin kuulla niiden mielipiteitä, joiden mielestä muriseminen ei ole niin suuri ongelma. Tuskinpa täältä PEVIläisten palstalta kovin montaa semmoista löytyy....

Itselläni on vaan työkaveri jolla on beagle ja se koira murisee JATKUVASTI koko perheelle... suojelee ruokaa, luita ja leluja. menee sänkyyn eikä tule pois. tai ei tule pois sängyn alta. murisee lapsille ja näykkii niitä. Ja eipä tuo työkaverini paljoa välitä! Selittää vaan kun koira on semmonen ja semmonen eikä sille mitään mahda. Niin ja lisäksi koira on NIIIN lihava ettei eläinlääkäri suostu steriloida koiraa... Eipä olla koiran kasvatuksesta puhuttu töissä viimeiseen 3 vuoteen... tuppaa mielipiteet eroamaan sen verran.

Eikös kaikenlainen murina ole nyt yksinkertaisesti väärin? Näin itse ainakin asian ajattelen ja elän murinavapaassa taloudessa.
saturnus

Re: Koiran murina!!

ViestiKirjoittaja Peetsa » 20 Helmi 2011, 11:44

Eikös kaikenlainen murina ole nyt yksinkertaisesti väärin? Näin itse ainakin asian ajattelen ja elän murinavapaassa taloudessa.saturnus
Jos koira katsoo ihmistä (katsekontakti) ja murisee on vaara todellinen.
Murina on aina viesti koiralta ja se täytyy huomioida.
Peetsa
Peetsa
Peetsa

ViestiKirjoittaja kentsu » 22 Helmi 2011, 14:32

Hei

Minä kuulun niihin, jotka eivät ota koiransa murinaa vakavasti. Eikä varmaan ota koirakaan. Tiedän, että se useista ulkopuolisista kuulostaa oudolta.
Pieneen mieleenikään ei juolahtaisi, että koirani purisi tai edes näykkisi minua.
Koira murisi pienestä pitäen mieltä osoittaessaan, hiljaista murinaa paikallaan ei mitään uhkaavia eleitä ei haastavaa asentoa eikä tuijotusta. Semmoinen pienen koira protesti. Aina siltä on voinut viedä luut suusta ym. Kun pentuna joutui olemaan yksin, kotiin tultaessa se vahti vaatteitani ja murisi korvat luimullaan.
Kun koira rupesi murisemaan minun tullessa huoneeseen mieheni ja koiran köllötellessä kahdestaan, mietittiin pitäisikö asiaan puuttua. No päätettiin, että koira pyytää anteeksi antamalla pusun. Tiedän, päätös oli väärä, mutta sillä mentiin.
Koira oppi saamaan huomiota ja hellyyttä murisemalla minulle...oikein odottelee milloin saisi murista ja sitten pääsee sovintoa tekemään eli pussailemaan syliini. Kun koira murisee ja nuolee yhtä aikaa kasvojani, se kuulostaa erittäin hassulta ...voi vain nauraa...
Kun opetimme koiran murisemaan käskystä, se sekoitti pusun ja murinan eli murise-käskyllä tuli antamaan pusun minulle.

Pelkän murinan lisäksi minusta pitää tulkita koiraa muutenkin.
kentsu

ViestiKirjoittaja NiinaSa » 01 Huhti 2011, 20:27

Minä en todellakaan hyväksy koiriltani murinaa(kaan) omistajaa tai vierasta kohtaan. Se nimittäin monesti tahtoo valitettavasti johtaa siihen, että koira puree, omistajaakin, vaikka niin ei uskoisikaan tapahtuvan. Johtajuusongelmista kärsineenä voin sanoa, että murina johtaa puremiseen jossain vaiheessa, ellei siihen puututa ajoissa, ja pahimmassa tapauksessa käy niin, ettei murista enää vaan käydään suoraan kiinni. Valitettavaa mutta totta
NiinaSa

ViestiKirjoittaja mariaani » 02 Kesä 2011, 22:21

Itse en lähtisi mustavalkoisesti kieltämään kaikkea murinaa, sillä käsittääkseni murinoita on monenlaisia ja ne johtuvat monista syistä.

Meillä ainakin koira murisee eniten juuri epävarmuuttaan. Muun muassa pelottavassa ohitustilanteessa tai luuta ottaessa koira päästää matalan, mietiskelevän ja loppua kohden vähän "hengähtävän" murinan jonka jälkeen luovuttaa ja antaa periksi. Muut merkit koirassa eivät näytä vihaisuuteen, vaan esimerkiksi juuri luuta koiralta pois ottaessa (meillä kävellään luun ja koiran luokse, käsketään koira pois ja otetaan luu sitten) koira saattaa vähemmän tutun ihmisen kanssa empiä käskyn kanssa hetken ja osoittaa ikävää fiilistään murinalla. Kyllä toi taatusti kävisi käteen nippasemaan jos joku tarraisi luusta kyselemättä kiinni, ihan niin vieraskorea ei tämä kaveri ole :)

Itse en murinaa kiellä, koira saa meillä ehdottomasti näyttää ja kertoa olostaan ja siitä mitä tulee tapahtumaan jos paineistus jatkuu vielä liiaksi/liian nopeasti. Murinan kieltäminen ja siitä koiran rankaiseminen saattaa johtaa siihen, että koira ei enää varoita murinalla, vaan jättää esimerkiksi puremista edeltävät varoitussignaalit antamatta. Tosin meillä ei ole kokemusta siitä, että toi elukka olisi purrut, mutta ainakin meillä näen elämän toimivan niin, että koira saa ilmaista omaa fiilistään myös murinalla, kunhan se ei ole suora uhkausele.
mariaani

ViestiKirjoittaja Viviel » 03 Kesä 2011, 10:42

mariaani kirjoitti: Muut merkit koirassa eivät näytä vihaisuuteen, vaan esimerkiksi juuri luuta koiralta pois ottaessa (meillä kävellään luun ja koiran luokse, käsketään koira pois ja otetaan luu sitten) koira saattaa vähemmän tutun ihmisen kanssa empiä käskyn kanssa hetken ja osoittaa ikävää fiilistään murinalla.

Miksi vähemmän tuttu ihminen (lauman ulkopuolinen) käskisi koiraa pois luun luota?
Viviel

ViestiKirjoittaja mariaani » 03 Kesä 2011, 12:12

Viviel kirjoitti:Miksi vähemmän tuttu ihminen (lauman ulkopuolinen) käskisi koiraa pois luun luota?

Otin tuon siis vain esimerkkitilanteena siihen epävarmaan ölinään, ei meillä jokainen vieras käy koiran suuta tyhjäämässä tietenkään ;) (Solu-)kämppiksillä kuitenkin on ehdottomasti lupa käskeä toi elukka pois sohvalta sitä luutansa järsimästä yms. Ja helpoiten koiran saa siitä sohvalta vieraammat ihmiset vekka justiinsa käskyllä, jonka jälkeen luu nakataan toiseen huoneeseen ja koira menee perässä :) Ihmiset siis koiralle arkipäivästä tuttuja, muttei olla luotu minkäänlaista suhdetta näiden ihmisten ja koiran välille. Rapsutteluja saa toisinaan joo, mutta koira ei varsinaisesti kämppisten kanssa vietä aikaa tai tee mitään.
mariaani

ViestiKirjoittaja Jotupe » 09 Marras 2011, 16:29

kentsu kirjoitti:Kun pentuna joutui olemaan yksin, kotiin tultaessa se vahti vaatteitani ja murisi korvat luimullaan. Kun koira rupesi murisemaan minun tullessa huoneeseen mieheni ja koiran köllötellessä kahdestaan, mietittiin pitäisikö asiaan puuttua. No päätettiin, että koira pyytää anteeksi antamalla pusun.

Jotkut tietävämmät ovat sitä mieltä, että koira ensin muristessa ja heti sen jälkeen tullessa antamaan pusun, nuolemaan, koiran viesti olisikin "Voitin tämän taistelun, ei puhuta siitä enää". Se ei suinkaan olisi anteeksipyyntö.

Mitä mieltä olette?
Jotupe

ViestiKirjoittaja LIKKA » 09 Marras 2011, 16:57

Ei koira kadu mitään tekemisiään ja anteeksi pyytele. Koira on omasta mielestään aina oikeassa.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

ViestiKirjoittaja Jotupe » 14 Marras 2011, 08:51

LIKKA kirjoitti:Ei koira kadu mitään tekemisiään ja anteeksi pyytele. Koira on omasta mielestään aina oikeassa.

Koiran perusluonnetta voisi siis lyhyesti kuvata narsistiksi, jos lainataan ja sallitaan käyttää ihmisille tarkoitettuja persoonallisuuden piirteitä. Ts. se on mielestään aina oikeassa, se pyrkii jopa manipuloiden saamaan haluamansa, pyrkii pomottamaan ja alistamaan muita, oman edun tavoittelijoita. :shock: Kun asian laittaa näin, täytyy sanoa, että aika ikävä lähtökohta. Seuraavaksi voisi kysyä, miksi ihmeessä enää ottaisin koiraa ? :cry:

Ja toisekseen, jos itse alkaisin käyttäytyä samalla periaatteella :twisted:. No, ehkä en sittenkään, se vähäinenkin yhteistyön alku loppuisi lyhyeen. :roll:
Jotupe

ViestiKirjoittaja tumpula » 15 Marras 2011, 22:08

Ei kannata lainata ihmisille tarkoitettuja persoonallisuuden piirteitä, koska koira ei ole pieni ihminen, vaan se on koira, ELÄIN. Eläin ei osaa katua tai osoittaa katumusta, se on itsekäs (ilman, että sitä tarvitsee mieltää narsistiksi) koska eläimet nyt vain ovat. Ne eivät luovu omastaan toisen hyväksi. Jos koira saa mehevän, ihanan lihaisen luun, ei se anna sitä kaverille jotta tälle ei tulisi paha mieli vaan syö itse kaiken - tai ainakin tasan niin paljon kun jaksaa.
Kun toimii eläinten kanssa, kannattaa aina muistaa niiden eläimellisyys eikä sotkea siihen inhimillistä ajattelua. Laumavietti on se, mikä saa koiran haluamaan yhteisöllisyyttä ihmisen kanssa ja monet muut ihmisen kanssa elämiseen liittyvät hyödyt. Ihminen sen sijaan ottaa koiran seurakseen, kumppanikseen, harrastuskaverikseen, ilokseen...ja voi rakastaa ja välittää koirasta kuin ihmisestä. Koira ei valitettavasti rakasta takaisin, paitsi koiramaisesti.
Ihan hyvä - ei riitä.
tumpula

ViestiKirjoittaja Jotupe » 16 Marras 2011, 16:53

tumpula kirjoitti:Ei kannata lainata ihmisille tarkoitettuja persoonallisuuden piirteitä, koska koira ei ole pieni ihminen, vaan se on koira, ELÄIN.
Kun toimii eläinten kanssa, kannattaa aina muistaa niiden eläimellisyys eikä sotkea siihen inhimillistä ajattelua.

Menee ohi alkup. aiheen, mut tuo lainaus "narsistisesti" toimivasta koirasta ei tarvitse tarkoittaa inhimillistämistä, vaan enemmänkin selkiyttää koiran toimintamallin piirteitä. Ja, käytetäänhän koirista myös "mustasukkaisuutta" kuvaamaan mm. koirien välistä kilpailua esim. omistajan huomiosta. Jos koirat kykenevät em. lisäksi manipuloimaan ja suunnittelemaan toimintaansa ainakin lyhyellä aikavälillä, loukkaantumaan, pelkäämään ilman konkreettista tapahtumaa, olisin taipuvainen ajattelemaan koirien jossain määrin omaavan inhimillistä ajattelua.

Jos vastakkain ei olisi kaksi jossain määrin inhimillistä ajattelua omaavaa olentoa, olisiko tämä yhteiselo välillä niin vaikeaa? :P
Jotupe

ViestiKirjoittaja jenjen » 29 Touko 2012, 22:13

Meidän koirat saa murista ja ärähtää jos niiden ottaa esim. kipeää. Olisi kauheaa omistaa koira,joka ei anna varoittavia signaaleja esim. liian kovaotteiselle lapslle, vaan kävisi heti päälle. Meillä kyllä koko ajan painotetaan lapsille, kuinka koiran kanssa toimitaan, mutta kyllä tuo pienempi on saanut kerran erittäin äkeän murahduksen koiraltamme, kun istui vahingossa sen koiven päälle. Mikä oli ihan hyvä, minä huomasin tilanteen koiran murahduksesta, ja tyttö säikähti murinaa, ja saimme asian selvitettyä. Jos koira ei olisi murahtanut, niin lapsi olisi kuvitellut olevan ok istua koiran päälle, ja loppujen lopuksi koira olisi varmaan arvaamatta purrut, kun varoitusmerkkiä ei saa kerran antaa.

Mun mielestä koiralla on oltava oikeus varoittaa, ja sanoa, että nyt kyllä on epämiellyttävää.
jenjen

ViestiKirjoittaja dryad » 19 Kesä 2012, 11:35

Itselläni on rescuekoira, joka tuota murinaa joskus pitää selvästi epävarmuuttaan. Ikinä ei varmaan täysin selviä mitä sellaista pikkumiehen alkuelämässä on tullut vastaan joka vielä jonakin päivänä takaraivosta voi nostaa päätään.

Koiran tultua taloon se arasteli alkuunsa kylään tulleita vieraita pakenemalla sängyn alle ja murisemalla sieltä turvasta. Eikä se edes ollut kunnon murinaa, enemmänkin sellaista "jupinaa". Ei niin etteikö koiralla ole täysi oikeus hakeutua turvaan kun siltä tuntuu, enkä tiedä kuinka oikeaoppisesti asian hoidin, mutta ensin alkuun lähinnä nauratti ja sitten alkoi ottaa päähän että mieluummin hakisi sitten minusta sen turvan eikä sieltä sängyn alta. Kerran sitten päätin että nyt pois sieltä sängyn alta, ja kun ei sanalla sieltä tullut niin konttasin puoliksi sängyn alle ja vedin koiran pois. Silloin siitä jupinasta tuli enemmän murinaa, mutta taisin koiralle tuumata ääneenkin että "mullehan et murise", itsevarmalla asenteella ja otteella koira ulos makkarista ja ovi kiinni. Siinä se sitten kiersi asuntoa vähän paskat housussa että mitäs nyt pitäisi tehdä, käpertyi syliini tarkkailemaan tilannetta ja kävi lopulta omin voimin nuuskimassa vieraat. Ei se vieläkään kyläilijöitä mielipidettään sanomatta sisälle päästä (haukkuu, ei murise, tässä on vielä työsarkaa...), mutta pysyy omalla paikallaan odottamassa kunnes saa luvan tulla tutustumaan, jonka jälkeen sitten taas rauhottuu.

Muutettiin sitten uuteen asuntoon jossa yhtäkkiä olikin meidän lisäksi kämppis ja kämppiksen koira, ja tajusin selvästi että koira puolustaa sen verran tiiviisti minua ja aluettaan ja vähän kaikkea, että sitten lähdettiinkin pevi-kouluttajalle... Koiraa varmaan tuo muutos stressasi sen verran, että meni koko rekku muutenkin vähän sekaisin. Muuttoa ennen saatoin ihan oikeasti tunkea vaikka naamani koiran kuppiin sen syödessä eikä se tuumannut siitä mitään, mutta kerran sitten olin nostamassa puruluuta sen kuonon edestä pois niin kehtasi murista minulle. Ja välittömästi taas natsikuri kehiin: kävin viikon verran aina muistaessani ottamassa siltä milloin mitäkin pois, niin kummasti loppui ne murinat siihen. Jatkokoulutuksena myös kämppis alkoi silloin tällöin käydä ottamassa siltä jotakin pois ja antamassa taas takaisin. Periaatteessa tykkäisin että kuka tahansa voisi käydä ottamassa koiralta pois juttuja ihan sen takia että se ei kuvittelisi itsestään liikoja tai luulisi olevan tarvetta puolustaa mitään kenenkään ihmisen suhteen (kun se muutenkin on kaikkien muiden kuin minun suhteen arkajalka), mutta todellisuudessa riittää toki että lähimmän piirin väki voisi tehdä mitä tykkää.

Plussana tuon oman koiran kohdalla tietysti on se että se on tuollainen keskikokoinen "nyrkillätapettava" niin sen ärräämisiin on helppo suhtautua välinpitämättömästi. Tokihan se halutessaan osaisi varmasti hampaitaankin käyttää, mutta kaipa siitä jotakin hyötyä on ollut että siltä on aina otettu luulot heti pois. Monestihan sanotaan että eläin on aina eläin eikä siihen voi ikinä luottaa 100%, mutta kyllä itsellä on ainakin se 99% luotto siihen että tuo ei ikinä käy kiinni (vaikka takaraivossa tietää että näitäkin tapahtuu). Se 1% jääköön sen varaan että tilanne/uhka levittää tuon rekun pään.

Tuota jupinamurinaa kyllä esiintyy välillä edelleen, jos esim. on muka kuullut rapusta jotakin niin superhämärää että sille on pitänyt jopa haukkua, mitä on välittömästi seurannut käsky pitää kuono ummessa. Silloin se saattaa kyyhöttää pää alas painettuna, jupista/murista ja sitten vilkaista minua alistuneena että "prkl kaikki kiva kielletään". Kunhan pysyy siellä kissan kehräyksen volyymitasolla se jupina niin ihan vapaasti minun puolestani :D

Mutta siis tämän kaiken tarinoinnin jälkeen tuohon aloittajan alkuperäiseen juttuun liittyen.... :D Itse olen aika pitkälle samoilla linjoilla että murinoita ei tarvittaisi ollenkaan, mutta joskus se on ymmärrettävää. Ja koiran eleitten mukaan se annettu varoitus kannattaa tarvittaessa kyllä ottaa tosissaan. Tuosta täysin tuntemattomille vastaantulijoille (epäluulo)murisemisesta en ole niin kauheasti jaksanut antaa omalle koiralle noottia (lähinnä naurattaa kaveripiirissä levinneet rasistikoiravitsit, kun se tuntuu ärräävän vain kaikille ulkomaalaistaustaisille), mutta kovasti mekin koitetaan joskus vielä päästä siihen että koira tajuaisi luottaa minun arviointikykyyni kenet minä meille kotiin päästän. Muusta sisällä ärisemisestä tulee kyllä välitön jäähy.
Päivisin olen aina väsynyt, koska öisin olen supersankari
dryad

ViestiKirjoittaja Pyrde » 23 Kesä 2012, 03:27

Mitenköhän kauniisti saisin tähän kirjoitettua ajatukseni... :roll:

Puhumme nyt KOIRASTA = eläin, jolla on vaistot selviytymiseen.

Sitten ollaan me ihmiset, joilla on myös vaistot selviytymiseen, vaikkakin erilaiset, kuin koirilla. Tai ehkei niin erilaiset, ne vain tulevat esiin eri tavoin. Mutta kuitenkin.

Kun ihminen haluaa poistaa koiralta murinan, sitä voisi verrata vaikka siihen, että toinen ihminen kieltää toista ihmistä ikinä olemasta vihainen tai vaikka pelkäämästä.
Ajatellaan tilanne, että opettaisin ja käskisin sinua lopettamaan vihan tunteet. Ikinä koskaan milloinkaan, et saa olla minulle vihainen, teen sinulle mitä tahansa.

Mutta niin, ihminenhän haluaakin jalostaa koirasta vietittömän ja vaistottoman orjansa, jolla ei ole omia tunteita ja mielipiteitä...

Muok. eri asia sitten on, jos koiralle opetetaan toinen käytösmalli tukahduttamatta itse koiran "tunteita".

2. Muoks. Ja pelästytetään ny kaikki :P
Mein koirat saa murista, ja jos sitä ei ymmärretä ottaa tosissaan, niin sitten purra.
Ei nämä (oikeastaan vain toinen) kuitenkaan tosissaan pure, vaan ottaa/nakkaa kiinni tuntuvasti, että "PRKL, enkö sanonut että tässä menee mun sietokyvyn raja!", ja tarvittaessa komennollani, että NYT LOPPU! lopettaa. Samoin luovuttaa minulle luun yms. kun sanon. Mielipiteensä saavat vapaasti ilmaista, mutta minä päätän viimekädessä kuinka pitkälle - syystä, että olen ihminen, ja elämme ihmisten kanssa, joita minä ymmärrän paremmin, kuin koirani, ja tiedän missä "raja" menee.
Eikä tästä varmasti muodostu ongelmaa, niin kauaa, kuin koirat on hallinnassani.
Eri toki on vieraat, hoitopaikat yms. jotka pitää etukäteen "testata" ja sataan kertaan painottaa, tyyliin että "älä lääpi MUN koiraa". (monesta muustakin syystä, joka ei liity tähän puremiseen)
Pyrde

Seuraava

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää