Kuinka pidän koiran tutustumasta naapuriin?

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Kuinka pidän koiran tutustumasta naapuriin?

ViestiKirjoittaja sienituntija » 17 Maalis 2012, 17:40

Haluaisin kysäistä kuinka mä estän koiraa tottumasta yhteen ikävään naapuriin? Pihan sivu kulkeviin mukaviin naapureihinhan se tottuu, lakkaa haukkumasta ja on ryhtynyt ajan kanssa jopa tuttavalliseksi muutamien kanssa, joista mäkin kyllä pidän ja joiden kanssa juttelen. Mä haluaisin, että tän yhden tietyn naapurin niskakarvat pystyssä haukkumista se jatkaisi.

Siitä nyt alkaa olla jo nelisen kuukautta aikaa, kun koira ei ollut mulla hanskassa ja päätyi naapurin pihapiiriin muutaman kerran, missä näiden kireiden välien takia sitä yritettiin ampua. Semmoista pelkoa koiran naapuriin lähtemisestä mulla ei tällä hetkellä ole, mutta haluaisin pitää tilanteen sellaisena, ettei tolla koiralla olis mitään mielenkiintoa sinne mennä, ja että se tavallaan hahmottaisi naapurin pihapiirin jotenkin hyvin vihamieliseksi reviiriksi. Vai voinko opettaa koiran mieltämään asian noin? Sen ampumisen muodostamaa uhkaa se ei välttämättä oikein tajunnut. Riittääkö jos naapurin tästä ohi kävellessä mä olen itse jännittynyt tai jos kehun koiraa haukkumisen jälkeen? Pitääkö tuijottaa sitä äijää tai teenkö hallaa, jos jätän sen huomiotta? Luontevinta varmaan olis itse alkaa haukkumaan sen koiran kanssa, mutta sitä en välttämättä kehtaa, paitsi jos se on välttämätöntä, että viesti menee koiralle perille.
sienituntija

Re: Kuinka pidän koiran tutustumasta naapuriin?

ViestiKirjoittaja LIKKA » 18 Maalis 2012, 11:41

Se on ihan helppoa saada koira rähisemään, varsinkin jos se on ollut aikaisemmin ongelmana, mutta ajattelisin hieman syvemmin että miksi haluat saada sitä toimintaa esiin.

Negatiivinen ajattelutapa, viha, inho ja muu herättää sinua kohtaan vastarintaa. Lisäksi se paljastaa kypsymättömyyttä sinun puolelta. Lopulta voit olla koirasi kanssa kusessa kun lähdet vahvistamaan piirteitä jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä.

Siistimpää ja mahtipontisempaa on jos saat koirasi osoittamaan huomioimattomuutta niitä kohtaan joista et välitä. Se että saat koiran olemaan välittämättä kun sinä sanot, kertoo että hallitset sekä koirasi että itsesi. Tämä on mahdollista aidosti vain jos olet rauhallinen. Päälle pieni tyytyväinen hymynvire, niin siihen ei kukaan voi vastata pahalla. Rähisevä koira paljastaa sinun sen hetkisen olotilan, etenkin kun koiran sävy paljastaa sen olevan tosissaan.

Koiran voi opettaa helposti haukkumaan turhauman kautta, jonka jälkeen opetetaan sille katse kohdetta kohti. Koiran luonne hoitaa loput mikäli uumenista löytyy itse itseään vahvistavia luonteenpiirteitä toisten painostamiseen.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

ViestiKirjoittaja sienituntija » 18 Maalis 2012, 22:58

Kiitos oikein hyvästä vastauksesta!

Naapuri on mun puolelta täydellä huomioimattomuudella, sikäli kun sitä pystyn ylläpitämään. Aika hyvin onnistuu, tosin ei aina täysin vaivattomasti ja yrittämättä. Joidenkin ihmisten energia kerta kaikkiaan on vaan niin paska ja hyökkäävä, ettei niiden sietäminen ole ihmiseltä tai koiralta tai muultakaan eläimeltä mun nähdäkseni normaalia. Aggressio olisi tavallaan se terve reaktio. Sitä mä kai myös mietin, että jos jatkuvasti käsken koiraa päästämään naapurin vaarallisen lähelle sitä haukkumatta, niin tottuuko koira sen tyypin läsnäoloon, vai ymmärtääkö vaaralliseksi? Rotanmyrkkysyötithän tässä on myös käynyt mielessä, kun oli yksi tapaus taannoin. Itse pärjään tyypin kanssa kyllä, enkä odota hänen käyvän suoraan päälle tms, ja aito pelkoreaktiohan mun osalta sen sitten taas kertoo jos meinaa käydä, ja sen reaktion taas uskoisin koirankin kyllä tajuavan vaikka unissaan.

Viime kerralla koiran haukkuessa vaimo oli pihalla sen kanssa, minkä takia koira saattoi olla suojelevalla ja vahtivalla tuulella. Vaimon kanssa me yritetään sitä hänen suojelun tarvetta työstää, mutta homma etenee hitaasti. Koira kyllä tuntuu lukevan itsekin vieraiden mielialoja ja reagoi myös sen perusteella. Kuulin haukun ja näin osan hommaa ikkunasta. Koira alkoi itsekseen haukkumaan ja vaimo kävi käskemässä hiljaiseksi. Se haukku ei ollut ilmoittava, vaan siinä oli jotain selvää epävarmuutta, vähän niin kuin hirvi ekaa kertaa metsässä, paitsi vielä epäluuloisempi. Kävi myös varovaisesti haistamassa. Yksi hyvin koirapelkoinen naapuri sai ensin aikaan vähän saman suuntaista haukkua. Sen koirapelkoisen (mutta ihan ystävällisen) naapurin kanssa mä olen koiraa kieltänyt ja se onkin alkanut jättää tyyppiä haukkumatta eikä kiinnostu siitä sen kummemmin jos ei varokaan. Tätä taas soisin tosiaan varovan. Heh, hymynvireenkin se kyllä tulkitsee huomioksi ja onnistumiseksi.
sienituntija

ViestiKirjoittaja sienituntija » 25 Maalis 2012, 15:42

Huomasin että itse asian lisäksi tähän liittyi myös murehtimista. Sen kaiveleminen oli tosi valaisevaa, murehtiminenhan kertoo usein epäsuoraan jostain. Nimim. Valaistunut :lol: :lol: Kiitos uudelleen.
sienituntija

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää