Johtajuutta vai muuta?

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Re: Johtajuutta vai muuta?

ViestiKirjoittaja telefooni » 29 Kesä 2012, 14:20

Olen ihan samaa mieltä kuin se joka kirjoitti, että johtajuus pitää ansaita. Ihan pikkupennun kanssa tehdään nimenomaan työtä sen eteen, että koira haluaa alkaa pitää sinua laumanjohtajana. Asiat opetetaan pikkuhiljaa pennulle ja pennun kanssa ollaan paljon ja tehdään yhdessä asioita ja nimenomaan mukavia asioita ei pelkästään opeteta sitä mitä ei saa tehdä. Enemmän hyviä asioita kuin huonoja (eli kieltoja) ja siihen otetaan pikkuhiljaa mukaan pieniä opetuksia. ja sen jälkeen voidaan vaatia, kun ollaan varmoja, että koira tietää mitä siltä vaaditaan ja kun suhde on niin hyvä, että siinä voi olla mukana joskus voimakastakin sanallista viestintää, jos tarve sellaiseen tulee. Ja se vielä sen lisäksi otetaan huomioon, ettei vaadita liikaa, liian aikaisessa vaiheessa. Itse ajattelen, että se on alistamista, jos vaatii koiralta sellaista mitä sille ei ole opetettu ja mikä on siltä liikaa vaadittu siinä tilanteessa. Pitää tuntea toisensa niin hyvin, että tietää mitä koiralta voi vaatia missäkin tilanteessa, ettei ylilyöntejä tule. Sellainen on mun mielestä hyvä laumanjohtaja. Yhteistyö on hyvä sana toisaalta, mutta ajattelen kuitenkin viime kädessä, että vaikka teemme yhteistyötä, niin minä olen se joka määrittelee mitä tehdään ja milloin tehdään. Se erottaa yhteistyön ja johtajuuden toisistaan.Mikäli olisi yhteistyötä eikä johtajuutta, niin silloin mielestäni pitäisi olla koiralla enemmän valtaa, kuin meillä koiralla on. Toki seuraan koirani mielialoja ja joskus teen ratkaisujakin sen mukaan, mutta lähellekään aina en voi "kuunnella" koiran mielipidettä, vaan teen kuten parhaaksi näen. Auktoriteetti on myös hyvä sana tähän yhteyteen.
Sitä vastaan olen, että asiat olisivat joko tai, että olisi joko johtajuutta tai yhteistyötä. En ymmärrä sellaista vastakkain asettelua. Miksi ei voi poimia molemmista asioista hyvät puolet ja yhdistää niitä sopivasti niin saadaan hyvä lopputulos?
telefooni

Re: Johtajuutta vai muuta?

ViestiKirjoittaja LIKKA » 30 Kesä 2012, 08:53

Telefooni piästelee asiaa.
"Ihminen on järjen vanki"
LIKKA

Edellinen

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää