Välit poikki ystäviin/sukulaisiin koulutustavan takia?

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Välit poikki ystäviin/sukulaisiin koulutustavan takia?

ViestiKirjoittaja miksujaessi » 14 Loka 2012, 17:01

En löytänyt tästä aiheesta olevaa keskustelua, linkatkaa siis ihmeessä jos sellainen löytyy.

Olisi mukava kuulla jos jollakin olisi ollut tällainen tilanne, ja jos ratkennut, niin miten?

Mitä tehdä kun ihminen joka on sinulle tärkeä, ei ymmärrä koulutustapaasi, koska itse tekee eri tavalla.
miksujaessi

Re: Välit poikki ystäviin/sukulaisiin koulutustavan takia?

ViestiKirjoittaja Emil » 14 Loka 2012, 20:58

Valitettava tosiasia on että kun on laumametodi käytössä niin se karsii lenkkikaveriesta ne jotka haluavat esim antaa koirien leikkiä hihnassa toisten kanssa,
tai jos uskoo niin ok, mutta jos ei usko puhetta niin en lähde sitte sellaisen kaverin kanssa koira lenkille.
Muuten sillä ei ole mitään väliä mitä muut ihmiset ajattelevat minun koulutustavoista, mitä paremmin itse alkaa olla perillä omista koiristaan, ja niiden koulutuksesta, niin sitä vähemmän se näkyy edes ulospäin että onko meillä joku tietty koulutustapa. koirat käyttäytyy, ja jos ei käyttäydy, laitan ne takaisin ruotuun.
Jos vieras tai muu joka ei ole samaa laumaa, eli tässä asu meidän kanssa, käyttäytyy koirien kanssa "väärin" , niin annan tehdä niin jos kenenkään turvallisuus ei ole siitä uhattu (esim jos koirani purisi hihnassa jotain, niin olisin vastuussa, ja siksi tietyistä asioista en anna periksi) mutta jos vieras vaikkapa antaa koiralle herkkuja tai lällyttää niin en puutu, jos ei koirakaan siitä ole moksiskaan. Vieraiden kuuluuki olla ystävällisiä ja neutraaleja, enempi ku komentavia.
Samoin jos vanhempieni tai kavereideni luona käyn, niin katson omalta osalta että paimennan ne koirat ruotuun, mutta sitten nostan kädet pystyyn jos muut haluaa että koirat hyppii tai pelleillee siellä. Pääasia että itselläni on välit kunnossa OMIIN koiriin,. toisten koira-asioihin en puutu ellei erikseen kysytä tai pyydetä. ja silloinkin mainostan mieluummin kouluttajaa, kun alkasin itse puuttumaan, koska jos meneekin pieleen niin on huono jos aletaan syyttää että olet pilannut toisten koirat. Koska mitään kovin syvällisiä neuvoja on turha antaa tietämättä.
Ja jos koira-asiat menee ristiin, niin en välttämättä niistä enää sen ihmisen kanssa jauha, koska kokemus on osoittanut miten vaikeaa on kääntä kenenkään päätä, joka on ottanut asiakseen olla ymmärtämättä. Samoin kuuntelen kyllä mielellään koiran koulutusjuttuja, ne vaan joskus tuppaa kyllästyttämään kun ei viittis kuunnella aina mitä virheitä ihmset tekee kun tulee se koiran stressi ja kärsimys mieleen liikaa. Mutta jos alkaa välejä mennä ihmisiin niin voi olla että on itsellä sitten kans prosessi kesken, tai suhtautuuko itse kovin jyrkästi samalla, vai onko sitten enemmän vaikeuksia pitää se oma päänsä ja muille tulee mieleen, että alanpas neuvomaan. Kaikista vaikeinta on elää jonkun ihmisen kanssa, jolla on koirille eri säännöt. Tämäkin riippuu kyllä koirista ja monesti joku kämppis/avokki voi toilailla ja silti saan koirat vielä ruotuun, jos enimmäkseen itse kuitenki vietän aikani niidne kanssa.
Emil

ViestiKirjoittaja miksujaessi » 14 Loka 2012, 21:33

Kiitos vastauksesta!

Sehän tässä tosiaan hankalaa on kun kenellekkään en ole tuputtanut tietoa, senkin takia kun olen itsekin vasta oppilas.
Mutta lause "Meidän Miksulle sanottiin että kun se tekee näin, se tarkoittaa lähes poikkeuksetta tätä. Eikös teidän Pertsalla ollut samaa vikaa?" - teki minusta ihmisen joka haluaa päteä, neuvoa ja tuputtaa. Ihmisen jolle koira on robotti eikä perheenjäsen. Ihmisen joka ei rakasta koiriaan. -.-

Aloin ihan tosissani kyseenalaistamaan itseäni ja oppeja joita olen saanut. Olihan kyseessä paras ystäväni, jolla itselläänkin on koira. Koira, joka on rakastettu perheenjäsen. Koira, joka varastaa ruoan lautaselta nenän edestä. Koira, joka on hellyydenkipeä, räksyttää, kerjää, vaatii - tyypillinen kääpiöpinseri siis. (kuulemma)

Ehkä sitä sitten huomaa ketkä tosiaan ovat niitä ystäviä ja ketkä eivät, ja rintaani röyhistellen kävelen hänen ohitseen koulutettuani oman koirani hyväkäytöksiseksi hänen haukkumallaan metodilla. ;)
miksujaessi

ViestiKirjoittaja Pyrde » 24 Loka 2012, 10:55

Ihana aihe :)

Emil kirjoitti:Ja jos koira-asiat menee ristiin, niin en välttämättä niistä enää sen ihmisen kanssa jauha, koska kokemus on osoittanut miten vaikeaa on kääntä kenenkään päätä, joka on ottanut asiakseen olla ymmärtämättä. Samoin kuuntelen kyllä mielellään koiran koulutusjuttuja, ne vaan joskus tuppaa kyllästyttämään kun ei viittis kuunnella aina mitä virheitä ihmset tekee kun tulee se koiran stressi ja kärsimys mieleen liikaa.

Joo, kans oppinut, että kun alkaa tuntuun siltä, että jonkun ihmisen mielipide poikkeaa omasta ja huomaa, että se ei siitä mielipiteestään jousta, niin parempi olla hiljaa vaan, ja siirtyä vähitellen taka-alalle tai vaihtaa puheenaihetta.
Mua taasen ennemminkin suututtaa! se kun jotkut ei tajua sen koiran parasta, kun ajatellaan vaan ihmismäisesti, eikä suostuta joustaan asenteistaan ja koira joutuu siitä tietämättömyydestä/tyhmyydestä kärsiin "henkisesti", siis minun oletukseni/ymmärrykseni mukaan. :P

miksujaessi kirjoitti:Mutta lause "Meidän Miksulle sanottiin että kun se tekee näin, se tarkoittaa lähes poikkeuksetta tätä. Eikös teidän Pertsalla ollut samaa vikaa?" - teki minusta ihmisen joka haluaa päteä, neuvoa ja tuputtaa.

Aloin ihan tosissani kyseenalaistamaan itseäni ja oppeja joita olen saanut.

Ehkä sitä sitten huomaa ketkä tosiaan ovat niitä ystäviä ja ketkä eivät, ja rintaani röyhistellen kävelen hänen ohitseen koulutettuani oman koirani hyväkäytöksiseksi hänen haukkumallaan metodilla. ;)

Niinhän se on, koska kaikki me jollain tavalla luullaan, että "Juuri minulle on annettu se oikea tieto tästä asiasta, juuri näin minun käsitykseni mukaan tässä pitäisi tehdä", vaikka absoluuttista totuutta ei varmaan olekaan, ja kaikki keinot/asenteet ovat omalla tavallaan hyviä/huonoja riippuen ympäristön vaatimuksista ja tilanteesta, ja siksi varmaan tuleekin niin paljon erimielisyyksiä.

Noin minäkin joskus ajattelin/ajattelen, mutta tiedätkös mitä? Vaikka sinun mielestäsi koirasi olisikin joskus hyvin koulutettu ja täydellisesti käyttäytyvä ja olet ylpeä siitä - ja saatkin olla tekemästäsi työstä - mutta sen toisen mielestä koirasi voi olla juurikin se omaa tahtoa vailla oleva robotti, koska itse arvostaa esim. koiraa joka on vain lähellä kun tarvitsee seuraa ja muu käytös hyväksytään, kun se riittää.
Pyrde

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää