Lenkkeily "ei-peviläisen" kanssa

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Lenkkeily "ei-peviläisen" kanssa

ViestiKirjoittaja rosmariini » 22 Tammi 2013, 08:14

Onkohan kukaan ollut vastaavassa tilanteessa.. Olen äskettäin muuttanut koirineni uudelle paikkakunnalle Itä-Suomeen. Mulla ei ole täällä ennestään kavereita, joten seura on enemmän kuin tervetullutta. Eräs tuttu, johon olen töiden kautta törmännyt, pyysi mua lenkkiseurakseen. Hänellä on kultainennoutaja, joka ei taida puheista päätellen olla oikein hanskassa ja muutenkin meillä on aika erilaiset näkemykset mitä koiran kasvatukseen tulee (hän mm. moikkauttaa koiraansa jne.) Mä menin (aika ujona ihmisenä) aivan lukkoon enkä osannut kieltäytyäkään. Ihmisenä hän vaikuttaa muuten tosi mukavalta, enkä haluaisi vaikuttaa töykeältä (etenkään kun niitä kavereita ei tosiaan täällä ole...). Mutta mitä ihmettä mä teen siellä lenkillä?! Ajattelin tietysti sanoa, etten halua moikkauttaa koiraani, mutta en ole ihan varma ymmärtääkö hän sitä. Ja miten ikimaailmassa kehtaan häätää pois hänen koiransa, jos siis pääsee hihnassa liki? Onko joku teistä lenkkeillyt vastaavanlaisessa seurassa ja miten olette toimineet? Voinko tehdä pahasti hallaa mun ja koirani väliselle suhteelle, jos se toinen pääsee iholle?
rosmariini

Re: Lenkkeily "ei-peviläisen" kanssa

ViestiKirjoittaja tiuliu » 22 Tammi 2013, 10:04

Hei, en tiedä minkälaiset ongelmat teillä on lähtökohtaisesti, mutta itse olen hyvinkin tiukkapipoisesti pitänyt kiinni periaatteistani. Joskus jopa häätänyt kaverin ja koiran, joka ei ollut tajunnut, että hihnassa ei haistella, koskee myös hänen koiraansa :) minulla kyllä kaikki kaverit ymmärtäneet, vaikka hetkellisiä loukkaantuneitakin ilmeitäkin näkynyt. Toisaalta minun kaverit ovat nähneet koiran ennen ja jälkeen korjauksen.
Koirahan ei sitä tajua, että näin toimitaan vaan tämän koiran tapauks essa. Epäjohdonmukaisuus syö väkisinkin suhdetta. Paasaaminenhan ei auta, sillä saa vaan toisen varpailleen. Itse olen aina ystävällisesti pystynyt asian perustelemaan ja kertonut että meidän suhteelle, nämä ovat tärkeitä asioita.
tiuliu

ViestiKirjoittaja Emil » 22 Tammi 2013, 10:18

koiralla menee ihan yhtä paljon se luottamus, jos päästät kaverin koiran sen iholle, kuin siitä että se on jonkun sattumanvaraisen tyypin koira.
Koiran häätäminen on lisäksi hankalaa, jos ollaan lähietäisyydellä ja hihnat soi jo kireänä, sekä muutenkin joudut varomaan, niin yritä siinä osua esim purkilla sitä toisen koiraa, niin voi olla ettei se edes usko mitään, kun saa omistajalta tukea samalla. Voi olla että on hankalaa. Ja kannattaa muistaa että väkisinkin jos toisten ihmisten miellyttämisen halu on suurempi kuin se lojaalius omalle koiralle, niin koirahan sen huomaa heti. On kaksi muutakin vaihtoehtoa, mennä mukaan sinne ilman omaa koiraa? Tai sitten sanoa suoraan että et halua koiralenkille vaan vaikkapa jotain muuta? Että olet tottunut käyttää yksin koirasi. Jos on epäilys että tulee tapahtumaan selkkaus jossa toimiessasi oikein, saat vihat päällesi, ja toimiessasi väärin teet väärin koirallesi, niin voithan sä keksiä vaikka että tehdään jotain muuta. Tee itse aloite, ja sano että käytät koiraasi mieluummin lenkillä sitten itseksesi. Sitten kun tunnet paremmin ihmisen ja ootte keskustelleet, niin sittehän voi olla jo helpompi.
Emil

ViestiKirjoittaja Lippe » 22 Tammi 2013, 17:58

Niin tai mitä jos ihan vaan kertoisi avoimesti tälle toiselle ihmiselle miten sitten lenkillä aikoo toimia ja mitkä toimintatavat ovat itselle ehdottomia ja tärkeitä :P
Sitten se joko sopii hänelle tai ei sovi. Jos ei sovi, menkää vaikka leffaan.
Lippe

ViestiKirjoittaja rosmariini » 01 Helmi 2013, 12:19

Kiitti kaikille vastauksista! Kaikki meni lopulta oikein hyvin ja lenkkikaverikin "ymmärsi", tai no varsinaisesta ymmärtämisestä en tiedä, mutta koirat eivät ihokontaktiin päässeet ja se on pääasia. Mulla oli vaan meidän vanhempi koira matkassa ja se käyttäytyi ihmeellisen hyvin :) Voi että kun kaikilla koiranulkoiluttajilla olis samat pelisäännöt kuinka koirien kanssa kuljetaan, olis lenkkeily niin paljon mukavampaa puolin ja toisin..
rosmariini

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää