Oikea testi

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

Re: Oikea testi

ViestiKirjoittaja tumpula » 28 Maalis 2007, 09:41

Tässä pisteet meidän entisestä elämästä :lol: Saldo, jos oikein laskin: 60 Tällä hetkellä 8 :D

Koira vaatii hyvänäpitoa 3
Koira tuo leluja/ keppejä omistajalle
Koira vetää talutettaessa 2
Koira tulee ulkona kutsusta luokse 0
Koira seuraa sinua kokoajan 4
Koira tuhoaa kotia 5
Koira astuu perheen lapsia/aikuisia 5
Koira nousee sinua vasten kun tulet kotiin ja haukkuu 4
Koira ulvoo yksin ollessa 5
Koira potkii kun tekee tarpeensa ulos ja katsoo sinua 5
Koira rähjää vastaantuleville koirille 2
Koira hakee hyvänäpitoa vierailta ja nauttii siitä 0
Koira rähjää pihalla ohikulkijoille 0
koira tuo lelun vieraille jotta lelua heitettäisiin 2
koira kiihtyy kun se päättelee että lähdet sen kanssa harrastamaan 2
koira repii hihnasta kun sitä talutetaan 4
koira käpertyy mielellään viereesi nukkumaan 0
Koira yrittää astua vieraita, samaa sukupuolta olevia koiria 3
Koira panikoi kun huomaa sinun lähtevän ulos 5
Koiraa tulee parin kolmen tänne käskyn jälkeen? 1
Koira haukkuu kun ovi kello soi? 1
Koira kuopii maata,vinkuu,piippaa ym.kerjää huomiota kun omistaja puhuu lenkillä toisen koiran omistajan kanssa? 4
Koira EI luovuta palloa irti-käskystä, paitsi joskus lahjomalla 2
Koira kokeilee välillä rajojaan? 1
Viimeksi muokannut tumpula päivämäärä 19 Huhti 2007, 09:53, muokattu yhteensä 1 kerran
tumpula

ViestiKirjoittaja Ville » 06 Huhti 2007, 11:30

Ei taida tuo testi oikein soveltua metsästys roduille?

Siitä huolimatta testaan tuon vanhimman (on sisäkoira, vaikka käytetään metsästykseen)

Koira vaatii hyvänäpitoa 3 (tulee kainaloon ja kuonolla tökkii, että silitä nyt)
Koira katoaa useaksi minuuteiksi luotasi ulkona 4 (pitääkin kadota silloin kun ollaan metsällä :oops: )
koira kiihtyy kun se päättelee että lähdet sen kanssa harrastamaan 2 (metsästys vaatteet kun pukee, alkaa ravaaminen ulko ovelle, samalla tavalla pyytää ulos kun on hätä)
Koiraa tulee parin kolmen tänne käskyn jälkeen? 1 (myös riista työskentelystä, yleensä ensimmäisellä kutsulla, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on joutunut menemään lähelle, itse ajattelin että keskittyy työhänsä ja ei oikeasti kuule kutsua)

10 pistettä 10 vuotinen narttu

Nuorempi 2.5 v (metsästävä rotu, jota pidetään sisällä)

Koira katoaa useaksi minuuteiksi luotasi ulkona 4

muuten samalainenkuin emänsä (ylempi vanhus), mutta kaikki muut yrittää astua, paitsi ei emäänsä ja ei ihan niin tottelevainen tuossa ''tänne'' käskyn noudattamisessa(pitää saada koiraan näköyhteys ennenkuin tulee) Vaatii hyvänäpitoa enempi kuin emä (jatkuvasti kerjää rapsutuksia omalta porukalta ja vierailta)

14 pojoa nuorukaiselle....

ViestiKirjoittaja toukoli » 07 Huhti 2007, 17:03

Ohoh. Laskin vanhemman ongelmakoirani pistesaldon mitä se olisi vielä vuosi sitten ja sain tulokseksi 80 pistettä...miten se on mahdollista? Voiko edes saada niin montaa vai laskinkohan väärin? Tämän hetken saldo on 10.

Nuoremman koiran saldo olikin yllättäen 22 pistettä vaikka osa siis siinä ja siinä mutta laskin kuitenkin...muun muassa pisteitä tuli ovikellolle haukkumisesta (loppuu käskystä), tuo lelun vieraalle (minun isälle, ei muille), kantaa lelun mun päälle ja miehen...on tehnyt tuota aina saamatta vastakaikua...ja varastaa pöydältä siitäkin tuli pisteitä-tosin varastaminen ei ole enää yhtä törkeää kuin ennen :D . Että ei sinänsä kamala pistesaldo mutta silti hirvittää!
toukoli

ViestiKirjoittaja Whisky. » 12 Huhti 2007, 20:07

29 suunnilleen. Huolestuttavaa? No jotkut tavat tietysti ovat, mutta siis kaikenkaikkiaan :D
Whisky.

ViestiKirjoittaja Belggari » 15 Huhti 2007, 13:49

No joo,eli belgi tervu narttu 2v sai 19 pistettä. Koira vaatii hyvänäpitoa 3 Koira tuo leluja/keppejä ja luita ;) omistajalle 3 Koira vetää taluttaessa (nykyään vähemmän ) 2 Koira tulee ulkona luokse kutsusta 0 Koira seuraa sinua kokoajan 4 Koira hakee hyvänäpitoa vierailta 5 Koira tuo lelun vieraille 2 Koira reagoi Heti omistajan Ei käskyyn 0 Nii onko paha ongelma??????????? Nii vahtii ovea,jos joku kulkee rapussa ,mutta ei pidä ääntä ollenkaan.
Belggari

ViestiKirjoittaja mats » 16 Huhti 2007, 17:10

Näin meillä :) :

6v. narttu:

Koira nukkuu rauhallisesti eri huoneessa 0
Koira nukkuu rauhallisesti sylissäsi 0
Koira reagoi HETI omistajan EI käskyyn? 0

pisteitä yht. 4

laitoin yhden pisteen lisää :wink:

n.3-5v. uros:

Koira merkkaa sisälle 5
Koira vetää talutettaessa 2 -hihnakäyttäytyminen on muuttunut nyt parempaan suuntaan mutta voi ajoittain vetää
Koira vahtihaukkuu yksin ollessa 2 -haukkuu joillekkin naapureille jotka kävelevät rappukäytävässä
Koira rähjää vastaantuleville koirille 2 -ei se aina rähjää mutta tuijottaa toista koiraa, joskus päästään ihan nätistikkin ohi :)
Koira ei päästä vieraita sisälle 3 -mun ystävät ja perheen päästää mutta en mene vannomaa, että päästäisikö vieraan miehen (täytyis testata mutta kukaan ei suostu uhriksi :lol: )
koira käpertyy mielellään viereesi nukkumaan 0 -sillon kun pyydän niin kyllä
Koira haukkuu kun ovi kello soi? 1
Koira reagoi HETI omistajan EI käskyyn? 0 -kun kiellän rapun äänille haukkumisen niin saattaa 'puhista' kiellon jälkeen

pisteitä yht: 16

lisään tähän vielä, että ennen Peetsalla käyntiä/ohjeita uroksella oli 60 pistettä... parempaan suuntaan on mennyt. :D :wink:
mats

ViestiKirjoittaja Mansikka » 18 Huhti 2007, 22:13

Koira varastaa pöydältä 1
Koira merkkaa sisälle 0
Koira vaatii hyvänäpitoa 1
Koira tuo leluja/ keppejä omistajalle 3
Koira vetää talutettaessa 4
Koira tulee ulkona kutsusta luokse 1
Koira seuraa sinua kokoajan 3
Koira katoaa useaksi minuuteiksi luotasi ulkona 0
Koira tuhoaa kotia 3
Koira hyppii pöydillä 0
Koira astuu perheen lapsia/aikuisia 0
Koira repii ovea 1
Koira nousee sinua vasten kun tulet kotiin ja haukkuu 0
Koira ulvoo yksin ollessa 1
Koira vahtihaukkuu yksin ollessa 1
Koira potkii kun tekee tarpeensa ulos ja katsoo sinua 0
Koira rähjää vastaantuleville koirille 5
Koira rähähtää/puraisee vierasta kun sitä silitetään 0
Koira hakee hyvänäpitoa vierailta ja nauttii siitä 4
Koira rähjää pihalla ohikulkijoille 1
Koira ei päästä vieraita sisälle 0
Koira haukkuu sinua kun ulkoilutat sitä 1
koira repii hihnasta kun sitä talutetaan 4
koira käpertyy mielellään viereesi nukkumaan 1
Koira yrittää astua vieraita ihmisiä 0
Koira yrittää astua vieraita, samaa sukupuolta olevia koiria 0
Koira nukkuu syrjässä kun kotona on vieraita. 0
Koira panikoi kun huomaa sinun lähtevän ulos 0
Koira haukkuu kun ovi kello soi? 0
Koira vahtii lapsen saman ikäisiä kavereita? 0
Koira ei suvaitse yhtään vierasta koiraa omalle reviirille,omistajan ollessa paikalla? 3
Koira kuopii maata,vinkuu,piippaa ym.kerjää huomiota kun omistaja puhuu lenkillä toisen koiran omistajan kanssa? 0
Koira murisee/hyökkää/puolustaa omaa ruokaansa? 0
Perheen koirat tappelee keskenään kun omistaja on paikalla? 0
Koira ärisee (ja puree) hoitotoimenpiteiden aikana 0
Koira puolustaa ruokaansa rähisten 0
Koira haukkuu silmiin tuijottaen halutessaan huomiota sisällä 1
Koira EI luovuta palloa irti-käskystä, paitsi joskus lahjomalla 1
Koira ei haistele hajuja remmissä ollessa? 0
Koira kokeilee välillä rajojaan? 4

49 yhteensä :oops:

Sanokaas te viisaammat, onko tää nyt ihan kamala tulos...
Meillä siis 6kk dobermaan tyttö Tia, juuri aloittanut remmirähisiän uran :evil:
Mansikka

ViestiKirjoittaja Johannes » 21 Huhti 2007, 15:10

Hyvä kun Peetsa on vähän tarkentanut tätä testiä. Se pääsivulla oleva kuvallinen testi ei ehkä oikeen vastaa todellisuutta.

Meidän pian 4 v. seisojaneiti sai 15p

3v. basset hound 4p.
(Hyppii vasten kun tulen kotia, ei tehnyt sitä aikaisemmassa kodissa..??)

Luulin jo että olen paljon paljon surkeempi omistaja. Vaikka jääkautta taas elelemme on tytöt kauttaaltaan aika mallikkaita. Jee!
Kirjakin on jo tilattu joten yritän pysyä sen avulla kurissa lässyttämiseltä ja kohdistaa sitä esim. aviomieheen ja kummilapsiin...hehe

Testissä kysyttiin että onko koira enemmän kuin 2-4min.(?) luotasi metsässä irtipäästyään kateissa. Niin KYLLÄ olisi varmaan koko päivän, tulisi todnäk yöksi kotia nukkumaan ja syömään ja jatkaisi taas. Oletan että metästysroduissa "irtoamista" ei lasketa negatiiviseksi? Vai?

Arto Nyberg ohjelmassa Peetsalta kysyttiin Bassetin luonnetta (oletan että Peetsa kuvaili houndia, "Bassettejahan" on useita erilaisia). Nauroin kommentille: Kun se työskentelee muu maailma katoaa.. Erittäin osuva kuvaus. Tuntuu että tuo ottaa Tokoilunkin aivan liian vakavasti. Ajosta sitä ei kyllä kutsumalla saa pois mutta tyhjästä metsästä se vastaa pillitykseen: "HauHau...Onko jo ihan pakko tulla, olen ihan tässä lähellä?"
Ylituomari nauroi tälle tavalle kokeessa.
Toisinaan se saattaa ilmaista eksyneensä myös haukkumalla, se odottaa vihjettä jossain kannon tai kiven päällä ja yrittää etsiä minua, etenkin lumettomassa maastossa. Nuorempana se käytti hajuaistiaan eikä kysellyt. En tiedä mistä tämäkin johtuu? Muuten hän luonteeltaan maailman paras koira. Sopivan kova ja riistsviettinen mutta oman paikkansa tunteva.

Olisi hyvä jos Peetsa voisi kuvailla yleisempiä koirarotuja. Esim. juuri bassetit ja vaikkapa irl.susikoirat ovat laumakoira. Jalostettu toimimaan isossa laumassa. Se näkyy sosiaalisuudessa mutta myös eroahdistuksena.
Johannes

ViestiKirjoittaja Everlasting » 21 Huhti 2007, 20:20

Nyt täytyy sanoa, että yllätyin tooooodella positiivisesti tehtyäni tämän testin! :D

Nuorempi koiruus (ihan selkeä pomo koirien kesken), joka on 3-vuotias uros, ja on ollut minulla n. 1,5 vuotta sai 14 pistettä, mikä on mun mielestä yllättävän hyvä tulos.

Koira varastaa pöydältä 5
Koira hyppii pöydillä 2
Koira nukkuu syrjässä kun kotona on vieraita. 1

Vanhempi ja huomattavasti pehmeämpi luontoinen 5-vuotias uros, joka on ollut ihan pennusta asti minulla sai 9 pistettä. Tämä oli tosi kiva tulos kun kyseessä on ex remmiräyhä ja ero ulisija.

Oltiin tuossa vanhemman koiran ja ystävän kassa lenkillä. Pysähdyttiin, jotta koira saa tehdä asiansa. Juttelin kaverille enkä kiinnittänyt mitään huomiota koiraan. Koiruus otti ja käveli vierelleni tuijottaen minua (itse en huomannut, vaan kaveri kertoi) ja kusi kintuilleni :shock: . (tämän huomasin kyllä jo ihan itsekin kun alkoi mukavasti sukkaa lämmittämään)

Eli Peetsa, mitenkäs pisteytät sen kun koira kusee omistajan nilkoille tarkoituksella? Taitaa tulla täys kymppi :lol:
Everlasting

ViestiKirjoittaja Johannes » 21 Huhti 2007, 21:39

Miten Peetsa pisteytät juuri tuon kuseskelun? Joskus koiratapah. olen itsekin joutunut kollien uhriksi. Viittaisi siihen että koira sanoo: Olet minun silmissäni pelkkä nolla joten käyttäydyn röyhkeesti sinua kohtaan? Sama kuin hihnassa pissan jälkeen kuopiminen? Muttakun se kohdistuu lauman ulkopuoliseen!

Toinen mitä olen huomannut etenkin nuorissa koirissa on ettei ne anna kiinni ulkona. Onko se vain rajojen kokeilemista?

Olen myös pistänyt merkille että monet koirat ottavat kepin (joskus aika suurenkin..) kannettavakseen lenkillä etenkin kotiovea lähestyessään.
Oma bassetti ei omaa minkäänlasta noutoviettiä mutta silti nämä karahkot viehättävät häntä ja aina noin 200-500m ennen kotipihaa.

Onko myös totta ettei laumajärjestys koske ruokaa? joskus perheen nuorin koira saattaa murista pomolle ruokakupilla tai luuta syödessään ja pomo kiertää kaukaa katse pois käännettynä. Ja meillä nuo kaksi syö välillä samasta kupista, myös vesi pitää aina vetää samaan aikaan. Miksei pomo käske nuorempaa vetämään? Onko se niin varma omasta asemastaan ettei sen tarvitse?

Minkätakia koirapomo antaa nuoremman nukkua yllään? Meillä pomo menee koirasohvalle nukkumaan ja sitten nuorempi tulee erittäin varovasti mutta tultuaan romahtaa painolla pomon päälle. Näin he nukkuvat koko yön.

Tuttavapiirin pehmeä luonteinen spkk (4v) on alkanut puolustamaan laumaa muita koirilta. Esim. Tämän spkk kaverikoirat ovat kylässä hänen ok-pihalla, koirat leikkivät ja ovat omissa oloissaan, ihmiset ovat sisällä. Portin ohi kulkee naapurin hurtta. Spkk hyökkää tämän kimppuun muttei varsinaisesti satuta tätä. Normaalisti nämä kaksi tulevat toimeen hyvin. Mistä moinen käytös johtuu? Koiralla vahva johtaja jonka seurassa koira käyttäytyy kuin unelma joka tilanteessa. Koira on niin ristiriitainen siinäkin mielessä että ottaa turpiin meidän bassetilta omassa kodissaan. Ja meidän bassetti ei ole pomottanut ketään muuta koskaan. Joten muutkaan koirat eivät tunnu näkevän tätä spkk narttua kovinkaan hyvänä johtajana. Tai?

Vielä lisäisin Aamu Tv:een haastatteluun liittyen että oma seisoja oli juuri samanlainen kun esimerkki koira (belg.paimenkoira).
Ihanteellinen pentu ja nuori, mitään ei hajonnut eikä rajoja kokeiltu, oppi kaikki tosi äkkiä, liian mahtava ollakseen totta kunnes....tyttö täytti 2 v. ja kaikki alkoi ja minut pistettiin koirakouluun painimaan dominoivan terävän kaverin kanssa. Missä olisinkaan ilman näitä Peetsan briliantteja neuvoja?

huhu.
Johannes

ViestiKirjoittaja Johannes » 21 Huhti 2007, 21:43

yritin siis lyhentää saksanpaimenkoiraa spk eikä spkk
Johannes

ViestiKirjoittaja Mansikka » 02 Touko 2007, 10:40

Peetsa kirjoitti:Koiran testi, plussat ja miinukset

Mitä vähemmin pisteitä sen parempi koira.
Pisteet on annettu sen mukaan kuinka vaikea ongelma on korjata tai kunka paljon asia vaikuttaa omistajan ja koiran välisiin suhteisiin.
Mitä useampi isoja pisteitä koira saa sen pahempi ja mitä enemmän koira saa 0 ja 1 sen normaalimpi koira on.

Koira varastaa pöydältä 2
Koira merkkaa sisälle 0
Koira vaatii hyvänäpitoa 0
Koira tuo leluja/ keppejä omistajalle 1
Koira vetää talutettaessa 2
Koira seuraa sinua kokoajan 0
Koira katoaa useaksi minuuteiksi luotasi ulkona 0
Koira tuhoaa kotia 2
Koira hyppii pöydillä 0
Koira astuu perheen lapsia/aikuisia
Koira repii ovea 1
Koira nousee sinua vasten kun tulet kotiin ja haukkuu
Koira ulvoo yksin ollessa
Koira vahtihaukkuu yksin ollessa 2
Koira potkii kun tekee tarpeensa ulos ja katsoo sinua
Koira rähjää vastaantuleville koirille 2
Koira rähähtää/puraisee vierasta kun sitä silitetään
Koira rähjää pihalla ohikulkijoille 0
Koira ei päästä vieraita sisälle 0
Koira haukkuu sinua kun ulkoilutat sitä 1
koira repii hihnasta kun sitä talutetaan 0
Koira yrittää astua vieraita ihmisiä
Koira yrittää astua vieraita, samaa sukupuolta olevia koiria
Koira nukkuu syrjässä kun kotona on vieraita. 1
Koira panikoi kun huomaa sinun lähtevän ulos
Koira haukkuu kun ovi kello soi? 0
Koira vahtii lapsen saman ikäisiä kavereita? 0
Koira ei suvaitse yhtään vierasta koiraa omalle reviirille,omistajan ollessa paikalla? 1
Koira kuopii maata,vinkuu,piippaa ym.kerjää huomiota kun omistaja puhuu lenkillä toisen koiran omistajan kanssa? 0
Koira murisee/hyökkää/puolustaa omaa ruokaansa? 0
Perheen koirat tappelee keskenään kun omistaja on paikalla? 0
Koira ärisee (ja puree) hoitotoimenpiteiden aikana 0
Koira puolustaa ruokaansa rähisten 0
Koira haukkuu silmiin tuijottaen halutessaan huomiota sisällä 0
Koira EI luovuta palloa irti-käskystä, paitsi joskus lahjomalla 2
Koira ei haistele hajuja remmissä ollessa? 0
Koira kokeilee välillä rajojaan? 2

Jos keksitte lisää ongelmia voitte lisätä sen niin minä pisteytän sen.

NYT TULOS N.3VK PERUSHUOMIOTTOMUUDEN JÄLKEEN 23!!Ennen oli 49!!
Matkaa on vielä mut hyvälle näyttää :D
Mansikka

ViestiKirjoittaja Mansikka » 04 Touko 2007, 15:49

enemmänkin laiska omistaja ja koira joka ei tiedä hyviä käytössääntöjä :lol:
Mansikka

ViestiKirjoittaja tima » 04 Touko 2007, 19:54

Minä olen jo pitkään miettinyt, miten tätä testiä pitäisi koota. Eli esim. tuosta Peetsan laittamasta listasta kaikki, mitkä koskee omaa koiraa? Vai laitetaanko jokaiseen kohtaan erikseen se 1-5, oman koiran mukaan? Liian vaikeaa... :lol:
tima

ViestiKirjoittaja tumpula » 05 Touko 2007, 09:35

Minä olen ymmärtänyt niin, että Peetsa on pisteyttänyt kunkin ongelman, esim. koira ulvoo yksin ollessaan - 5 pistettä. Jos koirasi ulvoo yksinollessaan, lasket teille 5 pistettä :wink: Eli pisteitä ei kuulu itse muutella oman tilanteen mukaan, esim. että koira vetää 3 arvoisesti. Minun käsittääkseni näin ja suurin osa on kai testin tällä tavalla suorittanut. Peetsa, tule pian korjaamaan jos olen ihan väärässä :D
tumpula

EdellinenSeuraava

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää