koiran kanssa julkisissa

Tänne kaikki kysymykset ja jutut missä ei käsitellä jotain tiettyä ongelmaa.
Mä en kestä tätä rakkia,naapurit vihaa mun koiraa,lenkillä tuli ääliö omistaja vastaan,miten koulutan mieheni ja sukulaiset ym....
Onko koirani sairas,koirani söi sukan,sessun vatsa on kuralla,koiralla on masis, mitä teen?ym......

koiran kanssa julkisissa

ViestiKirjoittaja ttt » 10 Heinä 2007, 22:02

kävipä sitten huono tuuri viikonloppureissussa. Matkaa olis ollu n. 400 km ja auto hajos puolivälissä. tuli sitten jästipäisesti jatkettua matkaa "keinolla millä hyvänsä" lopputuloksena matkailua niin hinausautossa, linja-autossa kuin junassakin.

olisitte nähneet koiran ilmeen kun auto alkaa 45 asteen kulmassa nousta hinurin lavalle... :lol: onneks on rohkea koira.

linja-auto matkailu oli sangen mielenkiintoisa tuon n. 40kiloisen (?) kanssa. koira on kerran aiemmin matkannu linja-autossa äitini kanssa. ja he oli siellä jossain maalla suurin piirtein ainoina matkustajina tutun kuskin kyydissä. joten koira oli päässy penkille istumaan. niinhän se sitten nyttenkin teki. heh heh. siinä se nökötti viereisellä penkillä bussin ekassa rivissä ja kallisteli kurveissa. eikä edes voinut pahoin, vaikka tie oli ku huvipuiston vuoristorata..

kotiin tultiin junalla ja totesin, että eipä ole vr:n palvelussa kehumista. lemmikkivaunu myydään TÄYTEEN. eli joka penkillä on matkustaja. jolla on lemmikki, kissa tai koira. isompi tai pienempi. mutta sille otukselle ei jää mitään tilaa! kun joka penkillä on ihminen. mistä ihmeestä siinä lipussa sit maksetaan!? (siivoamisesta...) minä yhden penkkirivin penkissä, koira puoliksi käytävällä ja vaunu täys pieniä rähiseviä puudeleita (älkää ottako henkilökohtaisesti pienten koirien omistajat, niin se vaan meni, pienet rähis, isot nukkui..) . ohi kulkee kaljapäissään miehiä läheiseen röökikoppiin ja junan heilahdellessa he horjuen korjaa tasapainoaan ja samalla ilman lupaa silittää koiruuksia suoraan pään päältä. viisasta.. koiran näkökulmasta juna ei siis ole mitä ihanteellisin paikka. ei vaikka koira olisi kuinka kasvatettu ja koulutettu ja totutettu ja...

mitenhän tuon vr:n saisi tajuamaan, että lemmikkien kanssa matkustavat lemmikin lipusta erikseen lisää maksavat haluaisvat lipulleen myös parempaa vastinetta.

no, matka meni HYVIN. koirani nukkui eikä napannu kenenkään sormia välipalaksi. yllätyin kuinka hyvin sen hermot piti, ei höseltänyt yhtään. ja uskoi mammaa TÄYSIN. vähäks olin ylpee... (heh, eihän muut matkustajat tienny, että koira yllätti käyttäytymisellään minutkin :wink: )ehkä se alkaa kuitenkin aikuistua. ja ehkä oon tehny kahden vuoden aikana jotain sitten oikeinkin.

(auto on edelleen puolivälissä matkaa, autoliikkeessä tosin jo, korjattu tänään ja kalliilla hinnalla sieltä noudettavissa, kunhan ehtii liikkumaan...grrr...)
ttt

ViestiKirjoittaja Devin » 10 Heinä 2007, 22:54

--
Viimeksi muokannut Devin päivämäärä 07 Helmi 2008, 15:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Devin

ViestiKirjoittaja Carita » 12 Heinä 2007, 10:36

Mun toinen collie ei kerta kaikkiaan kestä metrossa oloa. Totutin senkin pienestä asti. Olisiko se paineen vaihtelu ja äänet syinä? Kun paimenilla usein on tosi herkkä ja tarkka kuulokin, niin josko tuo aistii sen matkalla kipuna?
Se ei odota poispääsyä, vaan se laulaa 8) Eli en suotta rääkkää sitä. Toinen, se nuorempi, on kuin kotonaan metrossakin.

Kyllä tilaa saa kun koirien kanssa menee metroon. Kerran yks iäkäs nainen ystävättärineen oli vastapäätä mua ja mun kahta koiraani-menin koiravaunuun ja silloin etsin vapaan paikan-loogista?
Tämä nostaa metelin, että hän kun ei saastasten koirien kanssa matkusta samassa vaunussa. Minä siinä tokaisen, että rouva on hyvä ja siirtyy toiseen vaunuun. Kauhe melu. Sanoin, että voimme kutsua vartijat paikalle...että tämä on sallittu vaunu koirille. Onneksi se ystävätär tajusi tilanteen ja selitti, että tässä saa kuljettaa koiria, joka vaunussa ei.
Aivan kuin mun ois pitäny vaihtaa, eli juosta koirien kanssa seuraavaan koiravaunuun-eli joka toinen sallittu, joka toinen kielletty...

Bussiin olin nousemassa collikan kanssa, olin jonossa, niin kaikki yrittää mennä rynnien ohi tai läpi. Tokaisin, että minä olen koirani kanssa ennen teitä, maksan matkani ja veroja, lisäksi turhan koiraveron.
Kummaa asennevammaisuutta-aivan kuin olisin paarialuokkaa kun omistan koiran.

Se siitä. Oisko kuulunut jo tunteenpurkausosastolle?
Carita

ViestiKirjoittaja SiriusAng » 12 Heinä 2007, 21:16

Tultiin juuri iltalenkiltä oli kyllä taas niin railakas meno etten tiedä oliko mitään hyötyä paeta tammerfestiä helsinkiin. Itse asun siis puolet kuusta Kalliossa ja puolet Tampereella joten liikutaan kaikilla kulkuneuvoilla suht usein. Täytyy sanoa, että välillä en tiedä mitenpäin vääntäisin itseni mutkalle tuolla, täytyy kyllä kehua niitä koiria jotka asuvat aina täällä keskustassa, sillä tuntuu, että koiralta vaaditaan uskomatonta itsehillintää.

Tässä muutamia kohokohtia:
- Stokkan lemmikkiosastolla kannattaa varautua irtokoiriin.
- Ihmiset koskettelevat ohimennen koiraa oli se lattialla tai sylissäni.
- Minulta kysytään hämmentävän usein "onko tää vihainen, onko, onko.." samaan aikaan kun kyseinen ihminen tekee äkkiliikkeitä eestaas ja tökkii koiraa sormella.
- Jos se on lattialla sitä yritetään myös halata.
- Junassa ihmiset saattavat mennä makaamaan koiran viereen/eteen ja työntävät naamansa kiinni koirani kuonoon.
- Joku saattaa napata koiran yhtäkkiä syliinsä, kokeillaakseen "kuinka paljon se painaa".
- Vanhemmat alkavat ohikulkiessa kailottaa "katsokaa lapset koira" jonka jälkeen lapsien annetaan rynnätä koiran luokse.
- Jos juna on ilmanvaroitusta vaihdettu bussiksi, yhtään bussia ei ole varattu lemmikin kanssa matkustaville. Lisäksi asia hoidetaan näin, busseja täytetään yhtäaikaa ja sitä mukaa kun ne ovat täynnä ne lähtevät pois jos jokaiseen bussiin osuu allergikko niin koiranomistaja jää asemalle.
- Matkahuolto saattaa veloittaa sylikoirasta mitätahansa 0e-lastenlipun väliltä. Useimmiten silti pääsee kyytiin.
- Junavaunussa puolestaan koiranomistajat laitetaan vierekkäin, tosin tietokoneelta ei näe lemmikkientietoja joten tämä on ymmärretävää ja onneksi tähän mennessä kanssa matkustajat ovat olleet joustavia ja paikkoja vaihdetaan sujuvasti. Lemmikkivaunussa on usein myös ihmisiä joilla ei ole näkyviä lemmikkejä jotka toisin kuin lemmikinomistajat ovat "maksaneet paikastaan" joten lemmikinomistajat istuvat lattialla. Lemmikkivaunu on myös eräänlainen eläintarha jonne lastenleikkivaunusta tuodaan porukkaa katsomaan eläimiä. Lemmikkivaunun yhteydessä on toisinaan myös tupakkakoppi.
- Useimmiten vaunurähjät ovat tosiaan pieniä koiria, tosin onneksi näistäkin suurinosa nukkuu kokomatkan, toisinaan myös vaunussa on isoja koiria irti tai niitä ollaan tuomassa leikkimään ja tutustumaan. Pienten koirien omuistajat pitävät omansa onneksi visusti omallapuolellaan samoin suurinosa isojenkoirien omistajista. Oma koirani on A-luokan vaunurähjä, vaikkakin suhtautuu jo hieman hillitymmin kun muut tulevat "hänen vaunuunsa". Tähän mennessä kanssamatkustajat ovat suhtautuneet meihin joko ymmärtäväisesti tai huvittuneesti.
- vr:n valkoiset roskapussit ovat ihan ok kakkapusseja, tämän takia maksamme matkasta 5 euroa..? ;)
- Kannattaa myös muistaa, ettei yhdellä ihmisellä saa olla kuin max. 3 koiraa vr:llä matkustaessa, matkahuollosta en tiedä onko vastaavaa rajoitusta.

- Oman koirani kohdalla saan usein myös keskustella innokkaiden koiransilittäjien kanssa aiheista: "miksi se ei ole kovin sosiaalinen (tarkoittavat sitä kun koirani ei mene heidän luokseen tai edes katso heitä) ", "miksi se ei heiluta häntää", "onko tää aina näin rauhallinen" ja "miksi se näyttää hampaita".
- Toinen luku ovat ihmiset jotka kertovat minulle miten täydellisiä koiria laivakoirat ovat ja miten tällä ja tällä taiteilijallakin on laivakoira. Nämä ihmiset taas ovat sitä mieltä että koirani on poikkeuksellisen sosiaalinen ja todella hyvin kasvatettu, uskomattoman tyyni ja tietää selvästi miten hyvännäköinen se on jne jne jne.. tosin jos koirani purisi heitä olen varma että se olisi vain luonteikas.

Tiivistäen: Ainakaan keskusta elämä koiran kanssa ei ole tylsää. :)

Carita: varmaan, mutta onhan tämä aika specialtilitystä samasta aiheesta joten ehkä se menee omana ketjunakin. Tosin oliko tästä aiheesta jo omaketjunsa..? :roll:
SiriusAng

ViestiKirjoittaja frileon » 12 Heinä 2007, 21:28

Carita kirjoitti:Kyllä tilaa saa kun koirien kanssa menee metroon. Kerran yks iäkäs nainen ystävättärineen oli vastapäätä mua ja mun kahta koiraani-menin koiravaunuun ja silloin etsin vapaan paikan-loogista?
Tämä nostaa metelin, että hän kun ei saastasten koirien kanssa matkusta samassa vaunussa. Minä siinä tokaisen, että rouva on hyvä ja siirtyy toiseen vaunuun. Kauhe melu. Sanoin, että voimme kutsua vartijat paikalle...että tämä on sallittu vaunu koirille. Onneksi se ystävätär tajusi tilanteen ja selitti, että tässä saa kuljettaa koiria, joka vaunussa ei.
Aivan kuin mun ois pitäny vaihtaa, eli juosta koirien kanssa seuraavaan koiravaunuun-eli joka toinen sallittu, joka toinen kielletty...

mullekkin kävi kerran näin...
ei noi kanssa ihmiset aina ihan fiksuja ole, metrovaunu täynnä tilaa ja sit täytyy tulla istumaan just mun viereen, ainoa koko vaunussa(koiravaunu) jolla koiria mukana. :roll: :twisted:
frileon

ViestiKirjoittaja Erika » 13 Heinä 2007, 14:17

Matkustettiin kerran melkein 6h matka intercity-lemmikkivaunussa. 8 penkkiä eli neljä vastakkain ja pieni jalkatila siinä välissä. Asteita vaunussa oli 32 ja kyselyistä huolimatta viilennykseen ei mahdollisuutta. Lippuja ostettaessa ei tarvinnut ilmoittaa minkä kokoinen tai mikä lemmikki on kyseessä. Lipunmyyjä ilmoitti vain, että neljä lemmikkiä otetaan vaunuun. Siinä vaiheessa kuvittelin, että penkit olisivat parettain peräkkäin kunnon jalkatilalla. Junaan tultaessa odottikin sitten kiva ylläri: Ikkunan vieressä lattialla röhnötti kaksi isoa kultaista noutajaa, jotka veivät lattiatilasta yli puolet, onneksi olivat hyvinkäyttäytyviä. Penkillä säksättävä mopsi loikki edestakaisin plus minä ison sakemannini kanssa. Matka meni tiiviistä tunnelmasta huolimatta ihan siedettävästi, mutta kuitenkin hieman ahdisti :roll:. Olisi taatusti ahdistanut enemmän jos olisi ollut vaikka tanskandokki neljäntenä koirana, ei rotunsa puolesta vaan kokonsa :wink: . Toivottavasti vr on muuttanut systeemiä...
Erika

ViestiKirjoittaja heeleri » 13 Heinä 2007, 15:52

SiriusAng kirjoitti:Lemmikkivaunu on myös eräänlainen eläintarha jonne lastenleikkivaunusta tuodaan porukkaa katsomaan eläimiä. Lemmikkivaunun yhteydessä on toisinaan myös tupakkakoppi.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Paljon olen junien lemmikkivaunuissa aikaani viettänyt, mutta yksi kerta on jäänyt mieleen erittäin hyvin :shock: Kerran istuin koirani kanssa intercity junan lemmikkikopperossa, kun käytävää pitkin tuli nainen pikkutytön kanssa, avasi lemmikkihytin oven ja työnsi tytön istumaan penkille, sanoi "Odota Maija täällä, katsele kissaa sillä aikaa kun mummi käy tupakalla." ja painui sitten seinän taakse tupakalle. Onneksi tyttö oli kiltti ja istui vain nätisti paikallaan katsellen boksissa nukkuvaa pikkukoiraani :D

Lemmikkivaunu muuntautuu moneksi, sitä voi näköjään käyttää myös lapsiparkkina :wink:
heeleri

ViestiKirjoittaja SiriusAng » 15 Heinä 2007, 17:21

Haha, ihana tuo lapsiparkkikokemus, siis näin luettuna. ;)

Tuo 8 vastakkaisen paikan minilemmikkivaunu alkaa onneksi olla historiaa. Tämän hetken pienin on 12 paikkanen jossa penkit ovat pareittain. Tuo 8-paikan koppi oli muutenkin inhottava sillä vaikka tuuletuksen piti täysillä kopissa oli suhteellisen kuuma ja silti korvia huumaava melu. Jos taas tuuletuksen sulki alkoi viereisestä tupakkakopista puskea savua lemmikkikopin puolelle, lisäksi osa tupakoitsijoista sekoitti kopit keskenään vahingossa. :)
SiriusAng

ViestiKirjoittaja Kettu » 16 Heinä 2007, 09:59

SiriusAng. Hyvin kerroit tuossa edellisessä tekstissä sipukan omistamisen ihanuuksia. Kun sulla on pieni koira, niin kaikilla on oikeus lääppiä sitä.. Ja jos itse estät sen, niin saat mulkoiluja osaksesi. Jotain vikaa täytyy olla silloin sekä sinussa, että koirassa.
Meillä on taas ihanaa tämä hihnassa kulkemisen opettelu pienen pennun kanssa. Kaikki ohikulkijat ihastelevat ja kyselevät perinteiset kysymykset, "onpa se pieni, minkä ikäinen, minkä rotuinen, ei varmaan kasva isoksi ja onpa se musta jne.." Olen yrittänyt käyttää tilaisuuksia hyväksi, opetan samalla pentua, että kun minä juttelen jonkun kanssa, niin pennun pitää odottaa. Se ei todellakaan saa kaikkia mennä heti haistelemaan.
Kettu

ViestiKirjoittaja SiriusAng » 16 Heinä 2007, 19:39

Onnea opetteluun. :D Oma lukunsa pikkukoirien lisäksi ovat ainakin dalmatialaiset, vaikka omani onkin pieni ja söpö emme ole ikinä saaneet lapsiryhmää riistäytymään tarhatätien hallinnasta ja ryntäämään meitä kohti. Tosin tämä taas ei liity mitenkään julkisiin kulkuneuvoihin, mut tulipahan mieleen. ;)
SiriusAng

ViestiKirjoittaja Devin » 17 Heinä 2007, 16:03

SiriusAng: voin helposti uskoa, että dalmiksilla on tuollainen vaikutus. Ja niin on muuten myös kultaisellanoutajalla! Tosin se vetoaa eniten aikuisiin, ei yhtä paljon lapsiin. Kaipa aikuiset tietävät, että kaikki kultsut ovat niiiin lempeitä ja kilttejä (ja yleistä riistaa) :roll:
Devin

ViestiKirjoittaja SiriusAng » 17 Heinä 2007, 19:42

Hyvä huomio muuten tuo kultainennoutaja, en itse muistanut sitä. Onkohan muitakin vastaavia rotuja..? Tosin itse olen tutustunut myös yllättävän suureenosaan äreitä ja erittäin laskelmoivia kultsuja joten lienekö siitä perua, etten kovin helpolla mene silittämään niitä. Mieleenpainuvin olikun kaverini oli joskus liikenteessä kultsunsa ja hänen kaverinsa kanssa jolla puolestaan on saksanpaimenkoira. Siitä huolimatta, että kultainenlehmä murisee ja näyttää hampaita ihmiset haluavat silittää sitä (eivät saaneet). Saku joka heiluttaa rennosti häntää ja toisi keppiä tyrkylle ei puolestaan kelpaa silitettäväksi, koska ne ovat vaarallisia. :D
SiriusAng

ViestiKirjoittaja ttt » 19 Heinä 2007, 13:50

mielenkiintoista lukea toisten kokemuksia. autoni on muuten jyväskylässä edelleen, sillä en ole ehtinyt sitä hakea. korjaus vain 300 euroa, eikä yhtään ota päähän, kun oli jo vko aiemmin katsastushuollettu (150) ja vielä pikahuollettu (120) samalla vkolla, että päästään rauhallisin mielin matkaan. huonoa tuuria.. ja katsastusaikaakin on vielä vko jäljellä kun sen tulevana sunnuntaina saan.

vr:lle pitäisi kyhätä joku asíakaspalaute!????? kun meininki edelleen on tollaista, ja meillä kaikilla samanlaisia kokemuksia.

oma koira, seropini (säkä 68cm), on "lutusen" näköinen, naamasta vähän leonbergimäinen, ehkä.. ja "seeferiväritys". vetää ihmisiä puoleensa ku magneetti. joitakin tuo väritys hieman hillitsee, ei kaikkia. niitä joita ei hillitse, tulevat suoraan kysymättä lääppimään.

oltiin siellä junassa, vaunuun nousee isokokoinen koira. jää emäntänsä kanssa tuulikaappiin, josta emäntä huutelee "onko se uros". minä matkailuun jo tympääntyneenä mietin, viittinkö edes vastata. ajattelin, et jos se räyhää, ja ei hänen käsissään kestä, ni mitäs junaan tulee.. vastasin kuitenkin "on". nainen jäi vielä useiksi minuuteiksi epävarmana tuulikaappiin, hihnat kireällä seisomaan. miehensä palaa heidän luokseen vietyään tavarat paikoilleen "etkä sää tuu jo sieltä". "no mutku tuos on uros, jos tulee tappelu". katsoin naiseen "tää ei tee mitään, meidän puolesta voitte ihan liikkua...". hetken pohdinnan jälkeen se ohitti meidät ja koiransa kulki rauhallisena paikalleen, huolimatta niistä muistakaan vaunussa rähisijöistä, ja kävi nukkumaan.. sain käsityksen, että he olivat useamminkin liikkuneet junassa, olikohan nainen aina yhtä hermona...ja koira yhtä rauhallisena.. :wink:

vika juna matkallamme, ic riksusta tampereelle, oli koirat laitettu vikaan vaunuun eli ei trafiikkia ja sinne 1,5 kerrokseen, mikä jää omien ovien taakse. juurikin niin eläimet tulis sijoitella. vaunussa matkusti kaksi isoa koiraa, omani ja toinen.

itse muuten sanoin lippua ostaessa että katsotteko paikkaliput niin, että mahdutaan, kun on iso koira. silti ne oli missä sattuu.
ttt

ViestiKirjoittaja frileon » 19 Heinä 2007, 15:19

puolison auto sammu just tampereelle...
ja se oli menossa vaasaan hakemaan kissan pentua.
mukanansa meidän pienin koira (3kg), nyt joutuu menemään tre-vaasa junalla koiran kanssa joka pelkää vieraita ihmisiä, mutta on erittäin tottunut matkustaja.
ja sitten tulemaan vaasa-helsinki, koiran ja 8vko kisun kanssa junalla, mahtaa olla ihanaa, varsinkin kun ton ikänen kissanpentu ei varmaan pysty pidättämään koko aikaa.
täytyy toivoa että sillä matkalla ei ole lääppiöitä, koska kissanpentu ja söpö kääpiökoira on varmasti aikamoisia lapsi/aikuis mangeetteja. :roll:
sellaista tänään. :?
frileon

ViestiKirjoittaja SiriusAng » 21 Heinä 2007, 02:05

Tuo 12 hengen miniosasto on myös minun suosikkejani. Tosin välillä se sijaitsee mystisesti junan keskellä. Vaikka normaalisti on junan alussa tai lopussa. :)

Mä sain sen käsityksen etteivät ne näe niistä myyntipisteistä mikä on mikäkin paikka. Esim mä olen koittanut monta kertaa ostaa pc-paikkaa lemmikkivaunusta. Sijaitsevat 12 hengen osastoissa vastakkaisilla paikoilla, mut näytöltä ei näe mitkä niistä penkeistä on vastakkain.

Varsinainen ison lemmikin paikka on vain isoimmissa osastoissa joiden yhteydessä ei ole tupakkakoppia, sen ne tosin näkevät koneelta. Toisaalta muissa vaunuissa on nuo vastakkaiset paikat joiden väliin mahtuu paremmin hieman kookkaampikin koira. Kornia on, että minä joka liikun pienen koiran kanssa saan _useimmiten_ sen ison koiran paikan joka taas läppärillä leikkivälle on täysin onneton. Noh.. aina on löytynyt joku joka huolii sen. :D

Tosin ei nuo tilat muutenkaan kovin ruhtinaalliset ole jos vaunuun tulee paljon porukkaa. Esim. monilla on vaikeuksia saada mahtumaan kissojen kuljetusbokseja lattialle, kun ei niitäkään kehtaisi alkaa pinota päällekäin tai nostaa hattuhyllylle. Ja toisaalta kaksi tuntia kissankoppa tai pieni/pienehkö koira sylissa alkaa puuduttaa jossain välissä. Puhumattakaan siitä, että meillä alkaa täysirähinä muille kun pääsee syliin. Tosin se on meidän specialongelmamme. ;)

Lisäksi ainakin lindalinellä on tällähetkellä vaatimus siitä, että karvaiset matkustajat on pidettävä kuljetuskopassa tai varustettava kuonokopalla matkanajaksi, saa nähdä tuleeko joskus samanlainen vaatimus myös vr:lle.

Joka tapauksessa tuossa vr:än järjestelmässä olisi kyllä hieman hiomista. Jos joku jaksaa niin voisi koota viestissä mainituista asioista kirjeen vr:lle. Tosin valitettavasti monet omat kokemukseni ovat sellaisia, ettei niille vr voi mitään vaan muutoksen pitäisi tapahtua kanssamatkustajissa. :roll:
SiriusAng

Seuraava

Paluu Tunteiden turnajaiset+Koiran koipea kivistää